waarom trekt mijn boot trekt naar linksonder tijdens het planeren?

Ik heb een 5.10 m consoleboot met een 70 pk Yamaha 2-tact erachter. Als de boot planeert gaat het tot 35 km per uur goed, maar als ik dan meer gas geef begint de boeg heftig naar links en naar beneden te trekken. Vaar al jaren maar heb zoiets nog nooit mee gemaakt. Iemand enig idee hoe dit kan? Misschien moet ik erbij vermelden dat de boot gemaakt is van polyethyleen, niet zo gebruikelijk dus.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Boten
4.3K

Antwoorden (3)

Als je trimvlakken hebt, zou er een kunnen blijven hangen. Ook kan er 'iets' onder je boot zitten waardoor de waterverplaatsing onder de boot aan een kant anders is. Vaar je boot eens naar een ondiep stuk waar je kunt staan en kijk/voel of er iets te vinden is.
12 jaar geleden
Dat zou kunnen komen doordat de boot in plané gedeeltelijk uit het water komt hierdoor ook het effect van de z.g. wielwerking van de schroef (draairichting dus) meer invloed krijgt dan wanneer de boot dieper in het water ligt.

Bij een rechtsdraaiende schroef vooruit heeft een boot de neiging om naar bakboord (links) te trekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van invloed bij een planerende boot zijn de schroef, recht of linksdraaiend, en mogelijk de gewichtsverdeling in de boot. Mogelijk dat mbv in te stellen trimflappen de boot bij hogere snelheid gecorrigeerd kan worden.