Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom piepen mijn remmen (auto) opeens?

Ik merkte toen ik vanochtend naar mijn werk reed dat mijn remmen piepen. Het is alleen als ik wat harder rem, als ik heel zacht rem hoor ik niets. Ik heb hier nooit last van gehad, kan dit komen door de kou? Ik vind het raar dat dit opeens uit het niets is gekomen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Boten
28.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (7)

dan zijn je remblokken op:) dat is een controole punt dat ze gaan piepen als ze op zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heeft duidelijk met vocht te maken. Wij verkeren momenteel in een vorst/dooi-situatie. Als je een paar keer fors remt wordt het remsysteem daardoor opgewarmd en zullen de 'piepjes' snel verleden tijd zijn.....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ooit een piepende rem gehad. Bleek er iets tussen de schijf en de blokken vast te zitten. In mijn geval stofjes.

Met de huidige hoeveelheid pekel en mogelijk ook zand wat gestrooid wordt zou er dus wat vuil kunnen zitten tussen remvoering en schijf.

Overigens piept een rem ook als de remvoering van de blokken versleten is. Dan moeten de remblokken worden vervangen...Dit zou echter bijtijds door de garage ontdekt hebben moeten zijn bij een keuring (tenzij je erg "sportief" rijdt).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In tegenstelling tot wat eerder wordt beweerd hebben piepende remmen niets te maken met het versleten zijn van de remblokken.

Smeer kan er wel mee te maken hebben, of scheef afslijten.

Het is overigens niets om je zorgen over te maken.

Als je een schrapend geluid hoort van staal op staal dan zijn je remblokken versleten.

Moderne auto's geven een melding zodra je blokjes bijna op zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk zijn het wel je remblokken die piepen, maar zijn ze niet versleten. Alleen als ze op zijn krijg je een mededeling op je dashboard.
Waarschijnlijk komt het door het weer!

Een paar keer hard remmen wil soms wel eens helpen, anders moeten de remmen even schoongemaakt worden!

En eventueel de remvoering licht opruwen met schuurpapier.

dit is een klein klusje voor een monteur, en je hebt gelijk de zekerheid dat alles ok is en kun je veilig de winter door!

Als je remvoering versleten zou zijn dan lijkt het meer op het geluid van een trein die stopt op een station, dan hoor je staal op staal.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afhankelijk van je remblokken, samenstelling van je remblokken kunnen ze piepen.
Ik heb onder een auto die ik gebruik voor "rally's" met oude auto's eens, ik zal het maar "race specificatie" noemen, schijven en blokken laten leggen. Die piepten zo erg dat ik er helemaal gek van werd. Die remmen moest je ook helemaal heet rijden anders deden ze het niet. Niets voor mij, beetje te hoog gegrepen voor mijn kunnen.
Wat meer op jouw slaat is het volgende;
Je remschijven roesten nu door de pekel. Dat rij je eraf en dan maken de remmen soms ook herrie.
Er zijn een hele hoop redenen waarom ze kunnen piepen hoor, kwaad kan het niet.
Als ze op zijn merk je dat omdat ze gaan schuren, dat merk je echt wek in je pedaal, en niet door piepen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi,
de remmen kunnen gaan piepen als ze versleten zijn of als ze nog niet zo oud zijn zou het kunnen dat ze geen orginele rem blokken hebben gemonteerd universele rem blokken willen ook wel eens gaan piepen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding