Wat kan ik tegen zeeziekte doen?

Ik heb erg last van zeeziekte als er hoge golven zijn en ik moet binnen zitten. Nu ga ik met mijn ouders met onze eigen boot naar Engeland en mag ik als het regent niet buiten zitten. Want zou ik eraan kunnen doen?
Ik gebruik liever geen pillen.
Slapen lukt mij dan echt niet.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb ook last van wagenziekte en mijn moeder heeft daarvoor van die anwb bandjes gekocht tegen wagenziekte. Met een knopje eraan die een lichte druk geven op je acupressuurpunten.
Weet iemand of die ook tegen zeeziekte werken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Boten

Het beste antwoord

Zorg dat je vlak voor afvaart gezond en stevig gegeten hebt. Weinig beleg, geen vette worst, weinig of geen boter, niet te zout. Goed kauwen en het je goed laten smaken. Geen alcohol.
Zorg dat je lekker warm en droog gekleed bent.
Zorg dat je lekker uitgeslapen bent en dat je er zin in hebt.
Verzet je niet tegen de bewegingen van de boot, ga er in mee. Voel bewust wat het schip en je lijf doen en geniet daarvan.
Blijf zoveel mogelijk bovendeks, blijf om je heen kijken, tuur over de horizon. Je evenwichtsorgaan kan het zien van de horizon gebruiken om beter te 'snappen' wat er allemaal gebeurt.
Blijf bezig aan boord: tonnen zoeken aan de horizon, aan het roer staan, een zeil opdoeken, etc. Zoek dingen waar je ook met je hoofd bij moet zijn als afleiding. Je wordt nergens zo lusteloos van als van niksdoen. Als je niets kunt doen, gaan dan liggen en slapen.
Wees alert op de kenmerken, maar ga ze niet zoeken.
Neem af en toe iets vetloos te knabbelen: biscuitje, mandarijn, zoute stengels. Geen drop of chips! Kauw goed.
Zorg dat je zo min mogelijk eventuele uitlaatgassen of dieseldamp ruikt.
Ga niet zitten lezen of puzzelen of zo.
Het schijnt dat veel gember(poeder) door de maaltijd goed werkt tegen zeeziekte.
Op zout water krijg je snel veel zout binnen, bijvoorbeeld via je lippen of vingers. Probeer te voorkomen dat je lijf onnodig belast wordt met zout.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het Britse medische tijdschrift The Lancet bericht dat twee capsules gemberpoeder (940 milligram in totaal) tweemaal zo effectief zijn ter voorkoming van bewegingsziekte (reisziekte, wagenziekte, zeeziekte) als het gewoonlijk gebruikte middel Dramamine (100 milligram).

Bij het onderzoek, uitgevoerd door twee psychologen, werden zesendertig studenten zes minuten lang in een door een motor aangedreven stoel rondgedraaid.
Ongeveer de helft van de studenten die gember namen, hield het de volledige periode uit, terwijl dat bij geen van degenen die Dramamine namen, lukte.

Volgens Dr. Mowrey, een van de twee psychologen, kan gember diarree en braken bij buikgriep tegengaan.
Hij waarschuwde er echter wel voor dat te grote doses irritatie in het bovenste deel van het spijsverteringskanaal kunnen veroorzaken.

Toegevoegd na 1 uur:
Het is zeker een alombekend huismiddel daartegen.
Hier bij de volgende tips zal je het ook tegen komen:

http://www.avontuur.nl/zeeziekte.php
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zorg dat je fit en uitgerust een zeereis onderneemt
Blijf genoeg (water) drinken
Stap nooit met een lege maag aan boord: eet voldoende, maar liefst geen
vette hap
Don'ts
Drink geen alcohol of koffie
Heb geen kater
Staar je niet blind op de golven, fixeer je blik op de horizon

Toegevoegd na 1 uur:
Ja, die bandjes helpen tegen iedere vorm van reisziekte, het is wel aan te raden bovenstaande tips ook op te volgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jullie een stuurhut hebben, daar gaan staan en meekijken waar heengestuurd wordt, liefst zelf sturen, maar ik weet niet of je dat mag, anders je ouders uitleggen dat je het beste mee kan kijken waar jullie heengaan en vragen of je bij het stuur mag staan, maar beslist niet naar de golven kijken, blijf naar de horizon kijken.
Je evenwichtsorgaan kan al die bewegingen niet aan en daardoor word je zeeziek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
graag gedaan, fijne vakantie!
Je gebruikt liever geen pillen omdat je dan niet slaapt,
maar ik heb weleens gemerkt dat de bekende "primatour" best een beetje slaapverwekkend kan zijn.
Liggen helpt ook , maar is natuurlijk niet zo gezellig
zo,n lange tijd.