Welke lengte moet een zeilboot hebben om zeewaardig te zijn?

Ik zou mijn BM 16 kwadraat misschien naar Ibiza willen varen, zeilend. Is dit praktisch gezien mogelijk? Welke zijn de eventuele risico's?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Boten
13.2K

Het beste antwoord

Zeewaardigheid heeft niet zo zeer te maken met de lengte van de boot maar meer met de constructie en stevigheid. Er is een classificatiecode voor schepen, bijv A is oceaanwaardig, verder zijn er bijv classificaties voor de kunstwateren en binnenwateren. Als je op zee gaat varen moet je beschikken over goede navigatieapparatuur (met reserve als back-up). Zelf moet je kennis hebben van navigatie (bij voorkeur ook met passer en plotter) en je moet beschikken over goede zeekaarten (overzichtskaarten en detailkaarten). Je schip moet zijn voorzien van marifoon, dieptemeter, windmeter etc. Je moet voldoende reddingsmiddelen aan boord hebben zoals reddingsvlot, zwemvesten, lifelines, vuurpeilen, evt. Epirp. Je moet de boot kunnen afsluiten om een eventuele storm binnen uit te zitten. Je moet watertanks aan boord hebben en voldoende voedsel om het enige tijd uit te houden, ook bijv als het weer te slecht is om een haven binnen te lopen. Je moet heel goed voorbereid zijn, bijv weten waar vluchthavens zich bevinden om voor een storm binnen te lopen. En het bovenstaande is nog maar een zeer summier overzicht. Advies: niet doen, veel te gevaarlijk voor jezelf en je eventuele redders!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Met zo'n open boot ver de zee op is mijns inziens levensgevaarlijk. De boot kan makkelijk vol water lopen, met onweer ben je niet beschermd tegen de bliksem en ook de felle zo'n kan je parten spelen.
Ik ben een paar jaar geleden met een ferry van Barcelona naar Ibiza gevaren en daar deden we een heel lange nacht over. Ibiza is echt een heel eind varen en met een zeilboot ben je erg afhankelijk van de wind en zul je er veel langer over doen.