Varen zonder vaarbewijs op de rijn en de waal mag dat?

Ik wil graag een kleine motorboot kopen van 7 meter lang en die niet harder vaart dan zo'n 18 a 20 km.

Echter wil ik ook kleine afstanden afleggen over de rijn en het amsterdam rijnkanaal en de waal.

Is hiervoor een klein vaarbewijs verplicht?

Want ik lees dat ik geen vaarbewijs nodig heb voor mijn boot, maar het is me nu niet duidelijk of ik zonder vaarbewijs op de rijn mag varen.
Het stukje tussen Maurik en Opheusden en tussen Maurik en Tiel.

Wie kan opheldering geven.
Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Boten
18.5K

Het beste antwoord

je mag op alle Nederlandse wateren zonder vaarbewijs varen als je binnen de eisen blijft ( lees snelheid en lengte van de motor boot ) wel moet je zoveel als mogelijk is aan de rechterzijde van een vaarwater varen , zodat beroeps vaart niet gehinderd word , nog een goede tip , tegenstroom opvaren op de rivier kan je met een klein motorbootje het beste doen door achter de kribben te varen , moet je een krib passeren dan ga je even de rivier op en voor bij de de krib ga je er weer tussen in varen
voordelen hiervan zijn 1 minder tegenstroom 2 minder brandstofverbruik 3 veiliger voor je zelf en beroepsvaart 4 je bent lekker bezig dus is het niet zo'n saai rechtuit varen tip 2 in de binnen bochten van de rivier is de stroom het minst
tip 3 zorg dat je een radar reflector op je mast heb zitten , de beroepsvaart kan je dan altijd op de radar zien en mocht je nog wat geld over hebben, een marifoon en marifoondiploma zijn erg handig

Toegevoegd na 13 minuten:
zie ondestaande link
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de informatie hier kan ik verder mee bedankt!!