Wat is een kuil touw? Ik heb begrepen dat het een maateenheid is, maar hoeveel? En gaat het om meters of kilo's?

Ik kwam dit tegen toen ik informatie opzocht uit de scheepvaart in verband met een tekst die ik wil schrijven voor een zeemanskoor. Ik wil zoveel mogelijk zeemanstermen gebruiken, vandaar.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Boten
2.8K

Het beste antwoord

Een ' kuil touw ' is 220 meter touw. In wat voor dikte, soort of vorm dan ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een kuil, verkorting van kuidel (zeventiende eeuws), is/was de benaming voor enkele soorten zakvormige visnetten. Het kuiltouw is de lijn waaraan de kuil gesleept wordt.
Je vergist je dus met de term, het is geen maateenheid.
11 jaar geleden
Als men een visnet sleept raakt dat natuurlijk gevuld met vis.
Bij het ophalen van dit net zal de vis in het laatste gedeelte van het net gaan zitten.
Nu dat heet een kuil.
Hierna wordt de kuil dmv het kuiltouw geopend waardoor de inhoud van de kuil, de vis, op het dek wordt gestort.
Of daar een vaste lengte voor is, is mij onbekend.
Succes..