Staan de zee en rivieren met elkaar in verbinding?

Ik zat te kijken via Google maps en er zijn heel veel brede rivieren waar grote schepen doorheen kunnen, en daar staan ook best veel grote schepen geparkeerd. Daarnaast zijn er ook heel veel bedrijven die schepen bouwen die niet aan de haven staan. Hoe komen die dan op zee? Want ik kan zelf geen doorgang tegenkomen. De rivieren gaan helemaal door totaan katwijk aan zee, maar nét daarvoor is er ineens een soort begrenzing waar schepen niet doorheen/onderdoor kunnen. Hoe komen die schepen dan op zee terecht?
En als er een doorgang is, waar zit die dan precies?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Boten
2.4K
Antoni
5 jaar geleden
"Eind jaren 60 had Katwijk de grootste vissersvloot van Nederland met 180 schepen. Later, toen er modernere schepen kwamen, weken de Katwijkse schepen uit naar de havens van IJmuiden en Scheveningen en werd de vloot kleiner." staat vermeld op https://nl.wikipedia.org/wiki/Katwijk_aan_Zee.
Bordensteker
5 jaar geleden
Soms is men bereid voor het voortbestaan van een meer binnenlands gelegen scheepswerf van tijd tot tijd een brugdeel tijdelijk weg te hijsen ten behoeve van de eenmalige passage van een groot schip dat de werf verlaat op weg naar zijn eerste proefvaart (cq afbouw dichter bij de zee). Zie afbeelding van het vertrek naar zee van een schip dat niet door de gewone doorvaartopening van de Friesenbrücke over de Ems past (ten oosten van de provincie Groningen): https://www.ostfriesland.de/uploads/tx_poi/Schiffspassage_Friesenbruecke_Weener_Artikelbild_640x400.jpg . Achter de brug ligt de drijvende bok met in de takels het uitgehesen brugdeel, iets hoger dan de gewone brug op de voorgrond. Ook in Nederland is het uithijsen van een brugdeel toegepast. https://www.psdnet.nl/2012/04/passage-van-de-baanhoekbrug/. Overigens is die brug in latere jaren vernieuwd en daarbij sinds 1980 van een basculebrug voorzien, zodat het af en toe uithijsen van een brugdeel daar niet meer nodig is.

Antwoorden (1)

Rivieren eindigen vrijwel altijd in zee of een groot meer; doorgangen zijn soms afgesloten door stuwen of sluizen.
De Nederlandse rivieren stromen naar de Noordzee, grotendeels via Rotterdam (Rijn/Waal/Maas) en Zwolle/IJsselmeer (IJssel).
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ohh ja nu zie ik het haha. Bedankt