Hoelang duurt het voor een grote tanker (of ander groot schip )van volle vaart stil ligt ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Boten
19K

Het beste antwoord

De ooit grootste olie tanker was de Seawise giant. Ze heeft 8,9 kilometer nodig om tot stilstand te komen als ze volle vaart [30,6 km/u] beweegt.
Hoe de waardes zijn van het huidige grootste schip [de TI Class schepen] kan ik niet vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Aanvulling op goede antwoord hierboven.

Natuurlijk is dat afhankelijk van of het schip geladen is en of er stroming is.
Maar dat kan dus enorm oplopen tot wel 5 of 6 mijl.
Dan hebben we het over een noodstop.

Het grote gevaar van boten is juist de tijd die men heeft om te beslissen. En piloot doet dan in een fractie van een seconde, een kapitein heeft daar soms wel een uur de tijd voor en juist daar gaat het soms fout. Die tijd maakt dat juis beslissingen te laat genomen worden en als je dan 5 mijl nodig hebt om te stoppen of 3 mijl om je roer echt om te gooien, dan kan het fout gaan.
Vaak zie je dan ook dat bij het raken van de kust de bemanning dat al even zag aankomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een schip wordt bij een noodstop , bij vol achteruit slaan, geacht binnen twee lengten (2x de lengte van het schip), gerekend vanuit de schroef, t.o.v. het water (stroming speelt dus geen rol) stil te liggen. Als het schip volgeladen is dan is in een dergelijk geval schade aan de schroefaslagers en het stootblok onvermijdelijk.