Als je de rivier afdrijft met een boot ben je dan stuurloos?

Ten opzichte van het water lig je dan stil. Ben je daardoor stuurloos?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Boten
1.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja . Compleet stuurloos goed gezien . Daarom altijd motor aan of zeil Erbij . Vroeger werd er met lange palen ( stokken ) in de bodem afgezet of met spanen geroeid . Vliegtuigen kunnen ook niet opstijgen met kei harde wind mee of met extra ( extreme motor kracht ) maar auto's rijden prima met de stroom ( wind ) mee :)
Bordensteker
8 jaar geleden
Hier voor de fijnproevers een vliegtuig in een vrij ongewone vorm van met "roerdruk" stuurloos van een pier wegdrijven ;-)
https://youtu.be/nrl3ex7w6nA

Het beste antwoord

Volgens mij wel. Afdrijven wil zeggen dat je boot door het water wordt meegevoerd. Je stuurt zelf niet. Ten opzichte van het water lig je stil maar het probleem is dat het water niet stilligt en allerlei kanten op stroomt. Daarbij neemt het de stuurloze boot mee met alle problemen van dien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
Juist.
Als een boot in het water stilligt, of met de stroom meedrijft, vrijwillig of doordat de motor defect is, of doordat de zeilen bij een zeilboot niet gehesen zijn (of het is volledig bladstil), is er geen beweging ten opzichte van het omringende water en daardoor heeft het veranderen van de stand van het roer geen effect. Net zomin als dat je bij een stilstaande auto kunt sturen; je kunt hoogstens de stand van de stilstaande voorwielen veranderen.
+
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ voor Maarten, voor Bordensteker kan dat helaas niet (jammer dat je reacties niet kunt plussen) , want zijn reactie verduidelijkt de zaak.

Andere antwoorden (4)

Als je niet stuurt omdat je dat niet wilt, dan ben je niet stuurloos.
Als je niet kan sturen omdat de stuurinrichting niet werkt dan ben je wel stuurloos.
Dus nee, als je je opzettelijk stroomafwaarts laat meevoeren door de rivier dan ben je niet stuurloos.
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
Als een boot stilligt, vrijwillig of doordat de motor defect is, of doordat de zeilen bij een zeilboot niet gehesen zijn (of het is volledig bladstil), is er geen beweging ten opzichte van het omringende water en daardoor heeft het veranderen van de stand van het roer geen effect. Net zomin als dat je bij een stilstaande auto kunt sturen; je kunt hoogstens de stand van de stilstaande voorwielen veranderen.
Uiteraard is het niet de bedoeling om bij dit soort “stuurloosheid” om (sleepboot)hulp van derden te vragen terwijl je alleen “stuurloos” bent vanwege een vrijwillig gestopte maar verder volledig bruikbare voortstuwing.
Dus het is maar net wat je onder stuurloos wil verstaan.
escape
8 jaar geleden
Als je je vrijwillig laat meevoeren door het omringende water doe je dat omdat je die kant op wilt gaan. Dan ben ie per definitie niet stuurloos. Het water leidt je de goede kant op. Zodra je afdrijft grijp je in. Als je stuurloos zou zijn dan lukt dat niet.
Bordensteker
8 jaar geleden
Maar de nadere vraagomschrijving is: “Ten opzichte van het water lig je dan stil. Ben je daardoor stuurloos?”
Daardoor = door het stilliggen t.o.v. het water. Zo bezien moet het antwoord op de gestelde vraag “ja” luiden.
Cryofiel
8 jaar geleden
Je kunt altijd nog gaan peddelen. Met een roer ben je vrijwel stuurloos als je niet beweegt ten opzichte van het water. Met een peddel geldt dat niet meer.
Ja je bent stuurloos, je roer moet zit af kunnen zetten, tegen de waterstroom, als het water ten op zichtte van de boot stilstaat, is dus dit het zelfde effect, als wanneer je boot stil ligt in stilstaand water. Dan kan je ook draaien aan je roer zonder resultaat
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Om te kunnen sturen met een boot heb je druk op je roer nodig.
Bij onvoldoende druk zal je dus stuurloos zijn.
Dus als je boot zich met dezelfde grondsnelheid voortbeweegt als het water dan zal je stuurloos zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je bent niet geheel stuurloos - maar in hoeverre je nog bestuurbaar bent hangt af van de rivier en van de hulpmiddelen die je nog hebt.

In principe heb je gelijk met je constatering dat je stuurloos bent als je alleen een roer hebt en als de boot stilligt ten opzichte van het water - wat ook het geval is wanneer de boot even snel drijft als het water.

Bij het afdrijven met de stroom van een rivier mee gelden echter een aantal dingen waar je gebruik van zou kunnen maken.

Zo stroomt het water in met midden van de rivier meestal sneller dan aan de randen - of, in een meander, in de buitenbocht sneller dan in de binnenbocht. De boot drijft mee met de gemiddelde watersnelheid - maar links en rechts kan het water sneller of langzamer stromen. Er is dus sprake van waterstroming langs de boot, wat betekent dat je niet geheel stuurloos bent.

Een andere optie is een lange ankerlijn uit te gooien en die met een lange V-vorm aan boeg en hek van het schip te bevestigen. De boot in de stroming gedraagt zich nu hetzelfde als een vlieger in de wind - met het anker als beginpunt van de vliegerlijn. De boot is nu bestuurbaar zoals een vlieger bestuurbaar is. Dit principe wordt gebruikt door de gierponten die je onder andere op de Lek tegenkomt. Zie
https://nl.wikipedia.org/wiki/Veerboot , zoek op Gierpont ('gieren' betekent draaien, het heeft hier niets met mest te maken).

Ben je aan het afdrijven, dan is het goed mogelijk dat je weliswaar niet beweegt ten opzichte van het water (als je de verschillen in stroomsnelheid vergeet, zie hierboven), maar dat je wel degelijk beweegt ten opzichte van de lucht. Ook als het windstil is! Je kunt dan een luchtroer maken om bestuurbaar te worden. Zo'n luchtroer is beter bekend als zeil, maar een eenvoudig groot oppervlak dat je geen 'zeil' kunt noemen volstaat al.

Nog een optie om bestuurbaar te worden is te gaan peddelen of bomen.

Conclusie:
Als je afdrijft ben je veel minder bestuurbaar dan wanneer je je snelheid zelf onder controle hebt. Geheel stuurloos ben je echter niet.