Heeft op zee een roeisloep voorrang op een zeilboot?

En welke regel beschrijft dit? Ik begrijp dat je altijd moet proberen een aanvaring te voorkomen en dat als één van de twee moeilijk manoeuvreerbaar is deze voorrang heeft.

Maar als beide boten op de Noordzee voor Scheveningen buiten een scheepvaartlaan gewoon een stukkie varen en ze komen elkaar tegen op een kruisende koers, wie heeft er dan voorrang?

Toegevoegd na 18 minuten:
Ik weet dat volgens het BPR een zeilboot voorrang heeft. Maar dat geldt voor de binnenwateren. In de regels die gelden op zee, "Bepalingen ter voorkoming van aanvaringen op zee", is het enige wat ik kan vinden over roeiboten de lichten die ze moeten voeren.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Is een lastige. In voorschiff 3 van het BVA wordt een roeisloep niet genoemd. Een roeisloep is echter ook niet onmanoeuvreerbaar (heeft te maken met buitengewone omstandigheden) of beperkt manoeuvreerbaar(zolang er geroeid wordt is er niks aan de hand, en er gelden speciale dagmerken en lichten). De enige mogelijke begripsomschrijving lijkt mij dan een werktuigelijk voortbewogen schip (WVS), een schip die wordt voortbewogen door machines (Als we de riemen als voortstuwingsmachines kunnen zien). Er is immers niks op de sloep waaraan ze zien is dat deze anders is. Volgens voorschrift 18 paragraph a, deel iv moet een WVS uitwijken voor een zeilschip. In paragraph b staat dat een zeilschip moet uitwijken voor een onmanoeuvreerbaar schip, een beperkt manoeuvreerbaar schip en een schip bezig met de uitoefening van visserij. Hier komt dus geen WVS of roeisloep voor. Volgens mij moet dus de roeisloep voor het zeilende zeilschip uitwijken en niet andersom!! Echter bij nacht zijn de schepen alleen herkenbaar aan de lichten die zei voeren. Aangezien deze bijde de lichten voor zeilschepen kleiner dan 20 meter voeren geld voorschrift 12. Hier bepaald de wind wie moet uitwijken. - schip dat over stuurboordsboeg licht wijkt voor bakboordsboeg (dus wind komt van links, dan wijken!) -bijde over de zelfde boeg dan moet het loefwaartse schip wijken (dus het schip die tegen de wind in vaart) -als een schip dat over stuurboordsboeg licht twijfel over de ander, dient deze uit te wijken.

nee, een zeilboot heeft in principe voorrang op de volgende link alle regels op een rij: http://leden.scoutingwdz.nl/wtp/voorrangsregels.html Toegevoegd na 4 uur: Na je toevoeging het volgende antwoord: 5.Zeilboten hebben voorrang op met spierkracht voortbewogen scheepvaart (zoals roeiboten, kano's en waterfietsen). Met spierkracht voortbewogen boten hebben voorrang op scheepvaart die met motor wordt voortbewogen. komt uit het BPR http://www.hhdelfland.nl/digitaal-loket/vergunning-melding/varen-in-delfland/regels-scheepvaart/#Voorrangsregels

zeilschepen hebben voorrang, behalve op beroepsvaart, dus als de sloep beroepsvaart is..... tja

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100