Heeft op zee een roeisloep voorrang op een zeilboot?

En welke regel beschrijft dit? Ik begrijp dat je altijd moet proberen een aanvaring te voorkomen en dat als één van de twee moeilijk manoeuvreerbaar is deze voorrang heeft.

Maar als beide boten op de Noordzee voor Scheveningen buiten een scheepvaartlaan gewoon een stukkie varen en ze komen elkaar tegen op een kruisende koers, wie heeft er dan voorrang?

Toegevoegd na 18 minuten:
Ik weet dat volgens het BPR een zeilboot voorrang heeft. Maar dat geldt voor de binnenwateren. In de regels die gelden op zee, "Bepalingen ter voorkoming van aanvaringen op zee", is het enige wat ik kan vinden over roeiboten de lichten die ze moeten voeren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Boten
1.9K

Het beste antwoord

Is een lastige.

In voorschiff 3 van het BVA wordt een roeisloep niet genoemd. Een roeisloep is echter ook niet onmanoeuvreerbaar (heeft te maken met buitengewone omstandigheden) of beperkt manoeuvreerbaar(zolang er geroeid wordt is er niks aan de hand, en er gelden speciale dagmerken en lichten).
De enige mogelijke begripsomschrijving lijkt mij dan een werktuigelijk voortbewogen schip (WVS), een schip die wordt voortbewogen door machines (Als we de riemen als voortstuwingsmachines kunnen zien). Er is immers niks op de sloep waaraan ze zien is dat deze anders is.
Volgens voorschrift 18 paragraph a, deel iv moet een WVS uitwijken voor een zeilschip.
In paragraph b staat dat een zeilschip moet uitwijken voor een onmanoeuvreerbaar schip, een beperkt manoeuvreerbaar schip en een schip bezig met de uitoefening van visserij. Hier komt dus geen WVS of roeisloep voor.
Volgens mij moet dus de roeisloep voor het zeilende zeilschip uitwijken en niet andersom!!

Echter bij nacht zijn de schepen alleen herkenbaar aan de lichten die zei voeren. Aangezien deze bijde de lichten voor zeilschepen kleiner dan 20 meter voeren geld voorschrift 12.
Hier bepaald de wind wie moet uitwijken.
- schip dat over stuurboordsboeg licht wijkt voor bakboordsboeg (dus wind komt van links, dan wijken!)
-bijde over de zelfde boeg dan moet het loefwaartse schip wijken (dus het schip die tegen de wind in vaart)
-als een schip dat over stuurboordsboeg licht twijfel over de ander, dient deze uit te wijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

nee, een zeilboot heeft in principe voorrang

op de volgende link alle regels op een rij:

http://leden.scoutingwdz.nl/wtp/voorrangsregels.html

Toegevoegd na 4 uur:
Na je toevoeging het volgende antwoord:

5.Zeilboten hebben voorrang op met spierkracht voortbewogen scheepvaart (zoals roeiboten, kano's en waterfietsen). Met spierkracht voortbewogen boten hebben voorrang op scheepvaart die met motor wordt voortbewogen.

komt uit het BPR

http://www.hhdelfland.nl/digitaal-loket/vergunning-melding/varen-in-delfland/regels-scheepvaart/#Voorrangsregels
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeilschepen hebben voorrang, behalve op beroepsvaart, dus als de sloep beroepsvaart is..... tja
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mion, heb jij het nu over de regels op zee? Zoja, heb je ook een bron?
amigo
13 jaar geleden
hallo BassieG15
Ik denk dat ik iets te royaal was met het antwoord. Mijn man is met zijn vaarbewijs en allerlei zeilcursussen bezig bezig, ik dacht dat hij dit ook over zee had gezegd maar ik kijk even in zijn boek en daar staat vaarregels voor binnenwateren en de zee waar ik het blijkbaar over had is de waddenzee, die valt daar ook onder. Het is wel een heel uitgebreid boek. Heet:
Het zeilboek, Nieuwe leidraad voor zeilers van
J.Peter Hoefnagels.
Maar specifiek over zee gaat het dus niet dus dat weet ik niet. Ik denk dat je zeker een punt hebt met je stelling. het is wel mooi dat een zeilboot misschien voorrang heeft maar als een roeiboot niet op tijd uit de weg kan komen werkt dat inderdaad toch niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okee Mion, Ik was al bang dat je het over de regels van het BPR had. Toch bedankt voor het antwoord. Leidraad voor zeilers, al dan niet nieuw, ken ik ook. Het is inderdaad een leuk en leerzaam boek.