hoe hard gaat een stalen motor kruiser met een diesel inboord motor van 12PK???

Weet jij het antwoord?

/2500

Kun je niet met zekerheid zeggen, ligt aan waterverplaatsing, vorm van de romp, schoef enz. Een aan de voorkant plompe platbodem als een Doerak met 35pk inboard Diesel vaart max 10km per uur, en dan draait de motor eigenlijk te veel toeren. 12 pk voor ene 9 meter lange boot lijkt me aan de krappe kant, harder dan een km of 8 zal hij niet gaan lijkt me. Wel lekker goedkoop varen, veel diesel zal hij niet gebruiken. Toegevoegd na 2 uur: Na je reactie toegevoegd: Leuke boot! Voor een Merwede Kruiser 900 zie ik alleen versies met een Mercedes 4 cilinder 42 pk diesel. 12 pk lijkt me voor een dergelijke boot echt te weinig, klopt dat wel? Als het een 4-cilinder motor is zal het vast een zwaardere zijn. Zie foto: de 42 pk Mercedes diesel OM636 die vaak in een Merwede Kruiser 900 zit. Met die 42 pk diesel is de kruissnelheid 10km/u en de topsnelheid 12 km/u. (Foto van een Doerak vervangen door foto van een Merwede kruiser...)

De maximale snelheid die een boot op het water kan varen hangt af van de lengte van de romp: hoe langer de romp, hoe hoger de snelheid. Deze snelheid noemt men de rompsnelheid, men kan deze snelheid alleen overtreffen als men de boot laat planeren, dan komt de boeg los van het wateroppervlak en scheert men over het water.

Bronnen:
http://www.euroszeilen.utwente.nl/wiki/Rom...

Niet hard , maar met een rustig gangetje , zo tussen de 6, 10 km dus als je hard loopt hou je m bij . De boot is staal dus zwaar , 12 pk is voor deze boot licht . Het is ook sterk afhankelijk vh onderwaterschip , het gewicht , ik schat 1500 ,2500 ?!? Het is geen speed kruiser , maar een rustig toer bootje . Succes

Voor deze boot, die naar mijn schatting toch wel zo'n 8,5 tot 9 meter lang is, vind ik een motor van 12 PK wat aan de zwakke kant. Vooral als je ook op de grote rivieren tegen stroom op wilt varen. Ik denk dat onder gunstige omstandigheden je kruissnelheid niet veel meer zal zijn dan 9 tot 11 km/u. Zelf had ik ooit een kruisertje van 7,5 meter met een 36 PK Mercedes OMC erin. Die ging ca. 14 km/u. bij 2200 t.p.m. Toegevoegd na 1 minuut: Wat voor motor is het eigenlijk, een Volvo Penta zo te zien?

De theoretische rompsnelheid is globaal te berekenen mbv de volgende formule: 2,43 x V uit de waterlijnlengte (WLL) De uitkomst is de snelheid in knopen x 1,854 geeft km/h. Voor het motorvermogen vermogen wordt globaal 5-6 pk per ton waterverplaatsing (gewicht) geadviseerd.

12 pk lijkt mij ook weinig. Aan de andere kant, zelfs een 25 meter boot kun je met de hand van de kant af duwen. Zo werkt water. Uiteindelijk zal je de rompsnelheid wel kunnen bereiken, het zal wellicht wel lang duren en bij wind tegen is het wellicht wat lastig. Voordeel van 12pk is dat de motor weinig zal verbruiken en relatief weinig geluid maakt (als het goed is, er zijn ook 3 pk motoren die meer herrie maken dan 100pk) Aan de andere kant, het maakt misschien het verschil tussen 8 of 10km per uur. Varen is ontspanning... Als je spanning wil kun je beter een lichte boot kopen met meer vermogen. Belangrijker is dat je nooit een boot moet kopen zonder em te varen. Je wil alles zien werken, je wil het ruiken en voelen. GPS mee en meten hoe snel je vaart en ervaar hoe het voelt.

12pk voor zo een boot gaat je weinig snelheid geven. Nu is varen ook geen kwestie van haast hebben dus wat moet je met veel snelheid. maar je houdt ook niks over. Mijn boot gelijkwaardig ongeveer aan die van jou heeft 30 PK. nadeel van weinig pk is dat je verhoudingsgewijs dus ook met veel toeren moet varen. 12 pk?Volvo pents is dat een md6 of Md 7? Oude maar degelijke motoren.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100