wat betekent 'schutproces'?

Het heeft iets met sluizen te maken maar verder kom ik niet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Boten
1.2K

Het beste antwoord

Als het schip ( of schepen ) vastliggen in de sluis kan het schutproces beginnen.
De sluiswachter sluit de deuren achter het schip, opent vervolgens de verlaten of kleppen aan de andere zijde waardoor de sluis vol (opschutten) of leeg (afschutten) loopt en maakt tenslotte als het waterniveau gelijk is de deuren aan de ander kant open. Bij de automatische sluis moet je het schutproces zelf activeren door aan een "blauwe stang"op de sluismuur te trekken.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het schutproces is het gebeuren,dat een schir doorloopt om in het andere (hogere of lagere) deel van het kanaal te komen! Als het van laag naar hoog is,vaart het de sluis binnen en worden de sluisdeuren gesloten en water binnengelaten van de hoge kant,totdat het niveau gelijk is.Daarna gaat de sluisdeur aan de hoge kant open of omhoog en kan het schip zijn reis vervolgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van de Encarta Winkler Prins:

Een sluis bevat twee stel deuren die ervoor zorgen dat een boot of schip van het ene waterpeil naar het andere kan worden verplaatst. Op de afbeelding gaan de bovenstroomse sluisdeuren open, zodat de boot de sluis binnen kan varen. Daarna worden de bovenstroomse deuren gesloten. De valdeuren worden geopend en het water stroomt erdoor. Wanneer het waterpeil aan beide zijden van de benedenstroomse sluisdeuren gelijk is, stroomt er geen water meer door de valdeuren. De benedenstroomse sluisdeuren gaan open en de boot kan verder varen.Encarta Encyclopedie Winkler Prins© Microsoft Corporation. Alle rechten voorbehouden.
Encarta® - Encyclopedie. © 1993-2002 Microsoft Corporation/Het Spectrum. Alle rechten voorbehouden.

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het schutproces is het proces dat plaatsvindt om een schip geleidelijk een hoogteverschil te laten overbruggen. Dit gebeurt met behulp van sluisdeuren.

Als je wit zien hoe dit in zijn werk gaat, kijk dan naar het filmpje.

http://www.youtube.com/watch?v=Lx90WP_G2Fk