Wie betaalt de werkdag als je op een van de eilanden woont en de veerboot niet gaat door overmacht?

Nu met de hoogwaterstanden en de storm e.d. vaart de boot niet/minder. Als je op het vaste land werkt, maar niet met de boot kunt of hierdoor te laat komt, wie betaalt dan de werkdag? Kost je dat een snipperdag of is de werkgever daar voor verzekerd o.i.d.?

Toegevoegd na 35 minuten:
Of valt dit misschien onder calamiteitenverlof? Als thuis je riolering knapt, kun je daar ook een beroep op doen.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/calamiteitenverlof

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Boten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Euh een waterleiding springt, sorry...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 Goeievraag! Ook voor interessant om te weten omdat ik altijd met de trein ga.
Die kan ook wel eens niet rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Fietser: mijn eerste reactie was 'dat is toch anders'? Maar dat is het eigenlijk niet. Hmmm, ben benieuwd hoe het zit!

Antwoorden (3)

Normaal gesproken betaalt de werkgever dit.

Wanneer er geen enkele reële mogelijkheid voor de werknemer is om naar het werk te komen buiten zijn/haar schuld om draait de werkgever op voor deze kosten. Natuurlijk is dit vervelend als werkgever zijnde, maar dat is het risico dat je loopt wanneer je iemand van het "vaste land" aanneemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt aan je contract. Toen ik een ongeluk had gehad met de auto, kreeg ik deze dag écht niet betaald, hoewel mijn vriend met zijn contract wel betaald kreeg, terwijl hij niet eens het ongeval had gehad.
De werknemer, als je met je auto met pech langs de weg staat kost je dit ook snipperuren. Een werkgever is voor dit soort zaken niet verzekerd, vaak wel in geval van ziekte.

De werknemer had ook minder risico kunnen nemen door, naar aankondiging van de storm vast naar de vaste wal te gaan, uiteindelijk is die zelf verantwoordelijk om op tijd op zijn werk te verschijnen, anders zouden ook alle werknemers in de file staan minder werkuren kunnen maken.

Een werkgever is niet een pot met geld waar maar eindeloos uit gegraaid kan worden, hij heeft personeel in dienst om geld te kunnen verdien, Als het personeel het af laat weten, wordt er niets verdient en kan er niets uitbetaald worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Valt zoiets niet onder calamiteitenverlof? Als thuis je riolering knapt, kun je daar ook een beroep op doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja , maar dat geldt alleen voor zaken in de privésfeer die onmiddellijk opgelost moeten worden, stel dat het de laatste boot naar huis is en je je kinderen op moet vangen van school, dan zou je er wel een beroep op kunnen doen, voor het 's morgens te laat komen niet. Hetzelfde geldt voor als het glad is 's morgens, dan moet je maar eerder vertrekken.
Volgens mij is dit idd calimiteitenverlof alhoewel dit niet specifiek wordt vermeld in art 4:1 WARZO (er staat: onder zeer bijzondere persoonlijke omstandigheden worden in ieder geval begrepen: bevalling en overlijden) Omdat er staat in ieder geval zou dat van jou hier ook onder kunnen vallen