In welke positie mag je een buitenboordmotor vervoeren? Ik wil hem graag horizontaal leggen, maar welke kant ervan mag naar beneden liggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Boten
51.1K

Het beste antwoord

Allereerst kun je elke motor het beste rechtop vervoeren maar... Een tweetaktmotor kun je de benzine van aftappen of de motor even laten draaien als je de tank verwijderd hebt (externe tank) met een intern tankje deze even leeg maken/aftappen en daarna laten lopen tot hij afslaat. De carburateur is dan leeg. De motor kun je dan eigenlijk in elke piositie vervoeren of neerleggen. Echter is op de gashendel dan meestal de beste stand ivm het kunnen afbreken van de schakelpook. Dit geldt voor alle merken buitenboordmotoren.

Met een viertakt gaat het iets anders. Omdat deze een oliehoudend karter heeft kun je deze niet zomaar in alle posities plaatsen. Meestal staat er een sticker op de motor hoe je hem mag plaatsen. Bij Yamaha is dat bv op de linkerkant (gashendel) of met de schroef naar beneden. Dit laatste heeft niet mijn voorkeur omdat je de keerringen van je schroefas vertikaal belast. Deze kunnen dan gaan lekken. De twee keerringen kosten zonder montage alleen al +/- 25 euro.

Indien je een viertakt geheel van de olie ontdoet kun je hem ook op alle andere manieren vervoeren.

Ergo, het liefst rechtop, is dat niet mogelijk dan op de zijde van de gashendel (meestal links). Benzine altijd verwijderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als je de brandstof er echt helemaal uithebt dan maakt het niet zo veel uit meestal !is het een kleine ?met een eigen tank ?het loopt er bijna altijd uit ,ook ontluchter op tank dop dicht ,en brandstof kraantje ook.maar er is vaak nog brandstof in carburateur vlotter enz dat loopt er vaak toch nog uit !hoe ? Raad pleeg de gebruiks aanwijzing Evt op internet .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Let erop: een tweetaktmotor maakt niet zoveel uit maar bij een viertaktmotor wil dit nog wel eens van belang zijn. Vaak hebben viertaktmotoren op de gashendel en elders aan dezelfde kant vd motor een extra slijtvlakje o.i.d. En zal deze met de gashendel zijkant naar beneden moeten liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Liefst verticaal als er een tankje ingebouwd zit. Als je al de brandstof eruit hebt maakt het niet veel uit mits er geen olie lekt. En als het niet anders kan alles dichtdraaien, vooral de ontluchting op de tankdop, en dan de proef op de som nemen plat leggen en kijken of hij lekt. Dat kan je wel het beste doen op een dichte ondergrond met een droge krant eronder. Lekkage valt dan snel op en er is geen vieze autobekleding dan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met de kant van het benzinekraantje naar boven. Maar liefst op de smalle kant zoals je em in de boot ook omhoog zet als je in ondiep water zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt de buitenboord motor op de achterkant neerleggen (met de schroef naar de grond)
Zodat de inlaat van de carburateur naar boven wijst!

Of; als je alle peut eruit hebt. kan je de motor op elke kant neer leggen wat jij het makkelijkst vind!

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals je merkt lopen de antwoorden nogal uiteen.

Mijn viertakt motor mag alleen op de hendel liggen. Anders loopt er olie in de carborateur.

Ik raad je aan een handleiding voor jouw specifieke motor te downloaden.