Met welke kosten dien ik rekening te houden bij aanschaf van een motorboot?

Een motorboot kopen; Wat komt daar allemaal bij kijken? Met welke kosten krijg je allemaal te maken? Met welke uitgaven moet je rekening houden NA aanschaf van een boot? Graag jullie tips en ervaringen! Merci.

Toegevoegd na 15 minuten:
...Ik denk aan een aluminium boot (sloep) voor zo'n 5 personen, aanschafprijs maximaal € 2.000,-. Benzinemotor die onder 20 km per uur blijft.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Boten
23.2K
itsme
13 jaar geleden
hout, polyester? zeilboot, sloep? afmeting, welke jachthaven?

Antwoorden (4)

Brandstof
Verzekering
Ligplaats
Onderhoud/ schoonmaak/ motor/ romp/ filters/ etc
Inventaris
Winterstalling
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk zelf dat je dezelfde kosten hebt als dat je een auto koopt.
Dus;
Verzekering, onderhoud, stallingskosten na vaarseizoen, inzittende verzekering, brandstof en afschrijving,

Het enige verschil met een auto, is dat je je banden niet hoeft te wisselen. Wel moet je (ligt aan het formaat) een aanhanger met auto en trekhaak hebben om m mee te nemen en te water te kunnen laten.

Succes....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de kosten kunnen varieren, maar een sloep voor 2000 euro met motor zal ja niet snel aantreffen.
kijk eens op marktplaats bij vis en consoleboten als zoekopdracht, daar vind je misschien iets van je gading.
voor een BB motor moet je kijken of je een lang of een kortstaart nodig heeft, of je koopt een bestaande set dat bij elkaar gebruik is.
koop je een losse motor is een bijv. yamaha van 6 a 8 pk zwaar genoeg, en die zijn betrouwbaar.
dan moet je nog een ligplaats en verzekering, maar je kan ook een trailer nemen waar je hen op zet, en bij je thuis stalt, indien mogelijk.
succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kosten hangen een beetje af van waar je woont en hoe je de boot wilt opslaan in de winter.

Een kleine boot, 5 meter is niet zo heel groot maar wel lekker handzaam, hoeft niet heel veel aan extra kosten op te leveren. Als je hem na het vaarseizoen op de kant kan trekken en op de kop legt hoef je geen stallingskosten te betalen.

Moet je de boot echter in de stalling doen op een trailer of een bok dan ben je al snel 200 euro kwijt voor het winterseizoen.

Als je hem uit het water haalt is het het juiste moment om de antifouling te controleren en eventueel opnieuw aan te brengen. Antifouling zorgt ervoor dat er geen algen aan de onderkant van je boot vast komen te zitten. Een boot van 5 meter heb je aan een liter genoeg. Kost rond de 40 euro en moet je eigenlijk elk jaar doen. Het bovenwaterschip kun je beoordelen maar zal af en toe ook een likje verf nodig hebben.

Afhankelijk hoeveel je vaart zal je motor ook af en toe wat onderhoud nodig hebben. Een nieuwe impeller (20 euro) en staartolie (10 euro). 1 keer per jaar is ruim voldoende. Maar soms kun je wel twee of drie jaar toe. Is een klusje dat je zelf kunt doen of laten doen. Ik ben er nooit meer dan een uurtje mee bezig.

Met een viertaktmotor moet je ook 1 keer per jaar de olie verversen, geen grote klus en kost je een litertje olie.

Het varen kost niet heel veel. Benzineverbruik ligt met een kleine motor niet zo hoog. Een hele dag varen met een Yamaha 4 takt koste mij gisteren een litertje of 8. Een tweetakt verbruikt wat meer en je zult ook olie moeten toevoegen.

Uiteraard is dit geen uitputtende lijst maar geeft je hopenlijk wel een idee.

Meestal zijn het niet de kosten maar het werk dat je erin moet steken wat de meeste mensen tegen gaat staan. Met het schilderen ben je zo een middag zoet. Vind je dat leuk dan heb je er een hobby bij :)

Een bootje uit het water laten halen of leeg laten pompen is wat ik maar al te vaak zie. Mensen willen graag varen maar vergeten dat een bootje wat zorg nodig heeft. Veel vaarplezier toegewensd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Erg interessante informatie! Ik ben een leek, moet nog veel leren. Fijn dat je bedragen erbij hebt gezet! Mag ik je nog meer vragen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiteraard ;)