Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe werkt een anker?

Ik begrijp de werking van een anker niet. Ik begrijp wel dat het anker zich vasthecht aan de bodem, wellicht aan rotsen of zo, maar ik snap niet hoe je het dan kunt losmaken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Boten
17.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

een anker heeft vloeien en een stok, aan de stok zit de ketting. tussen de vloeien en stok zit een scharnierend punt. als de ketting horizontaal op de bodem komt zal ook de stok horizontaal zijn, door kracht op de ketting zullen de vloeien in de bodem komen.

er zijn verschillende factoren voor het houden van het anker (het niet krabben van het anker), zoals wind en stroom, gewicht anker en ketting, bodem soort(zand, klei ,steen )



zie verder bron

Toegevoegd na 18 minuten:
voor het ankerop gaan vaar je langzaam naar het anker toe, zodra de ketting verticaal staat kan je het makkelijk omhoog trekken, met de hand of een anker winch.

in de watersport en in de offshore word er ook weleens een lijn/staaldraad op het anker gezet met een boei zodat het anker daaraan omhoog getrokken word.

in de watersport boei en boeireep genoemd.
in de offshore neuringwire en neuringboei genoemd
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

vanwege het gewicht houd het de schip op zijn plaats, en ook door de hogere druk onderwater wordt die zwaarder, en verder als je hem omhoog wil trekken zitten er sterke machine's in de boot gemonteerd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet mee eens :) door de opwaardse druk wordt het juist lichter.
maarja daarom maken ze het ook weer zo zwaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp er ook niks van, maar ik heb ook helemaal geen verstand van ankers :-) Als het alleen het gewicht van het anker is, dan houdt het toch het schip niet tegen? Het schip sleept dan toch gewoon dat anker met zich mee, omdat het schip vele malen zwaarder is dan het anker? En waarom heeft een anker die speciale vorm? Als het alleen om het gewicht draait, dan kan het toch net zo goed een kubus-vormig blok ijzer of beton zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de vorm is voor het binnenhalen ook belangrijk. Zo'n blok beton kun je niet zijwaarts meeslepen, een anker sluit aan. Denk ik.
Doel doel van de vorm van een anker is dat deze zich als er een meer horizontale trekkracht op de ankerketting wordt uitgeoefend ingraven in de grond, waardoor een schip niet kan afdrijven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een anker of grondtakel is een onderdeel van de uitrusting van een schip dat overboord wordt geworpen om het schip vast te leggen op plaatsen waar niet aangemeerd kan worden. Een anker bestaat traditioneel uit een ijzeren of stalen constructie met meerdere grote boogvormige vloeien die zich in de zeebodem ingraven. Doordat het anker via een ijzeren of stalen ketting of draad met het schip verbonden is, wordt het afdrijven belet. Er zijn ook alternatieve ontwerpen voor ankers, maar het basisprincipe is nooit veranderd.
Bij de klassieke ankervorm is de bovenste dwarsbalk, de stok, bedoeld om het anker te richten, zodat één van de twee vloeien zich loodrecht in de bodem ingraaft, terwijl de andere vloei loodrecht omhoog staat
(Lees meer...)
13 jaar geleden
waneer men voor anker gaat, legt men meestal het schip zo dat de voorkant tegen de stroming of wind staat. dus drijft de boot achterstevoren af. haalt men het anker op vaart men langzaam naar het anker toe tot men boven het anker ligt lukt het ophalen niet goed dan vaart men over het loodrecht heen.
bron cursusboek klein vaarbewijs pagina 80 anker opgaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In oude tijden was een anker dikwijls slechts een grote steen, een zak of mand met stenen, een zak zand of, bij de Egyptenaren, een verzwaarde boomstronk. Ze hielden het schip op hun plaats op het gewicht. Een belangrijke overgang was die naar het driehoekig anker. Door de vorm kon het blijven haken achter rotsblokken, waardoor het een betere houdkracht had, ondanks het lagere gewicht.

De volgende belangrijke overgang was het gebruik van een stok. In eerste instantie gebruikt bij houten ankers, zorgde een stenen en later loden stok dat het anker gedwongen werd zich te richten, zodat één van de twee kanten zich in kon graven. Dat laatste type wordt beschouwd als metalen anker, ondanks dat het deels uit hout bestond. De Grieken waren de eersten waarvan bekend is dat ze metalen ankers gebruikten; de Romeinen gebruikten ijzeren ankers die verrassend veel lijken op de modernere stokankers, hoewel nog uitgerust met rechte armen.

In 1813 werden ankers met gebogen armen geïntroduceerd en vanaf 1852 werd bij de Royal Navy het Admiralty Anchor gebruikt. In 1821 werd het stokloze anker uitgevonden. Door de vloeien, of armen, onder een kleine hoek scharnierend te maken, kon het zich ingraven zonder dat een stok nodig was. Dit maakte het gebruik van het anker veel eenvoudiger.

Door gebruik te maken van ketting in plaats van touw — met als vuistregel een lengte van minimaal driemaal de diepte van het water — kan gezorgd worden dat de trekkracht ter plaatse van het anker horizontaal gericht is. Bij een opwaarts gerichte kracht zullen de meeste ankers uit de bodem getrokken worden en hun houdkracht grotendeels verliezen. Van deze eigenschap wordt gebruikgemaakt bij het lichten van het anker.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een anker graaft zich in als het bijna plat op de bodem ligt.
Als men naar het anker toevaart komt de ankerlijn en bij trekken het anker zelf loodrecht te staan; hierdoor gaan de klauwen naar boven i.p.v. naar beneden en kan het anker meestal vrij gemakkelijk uit de grond worden getrokken. Als het niet lukt kan men nog over het anker heen varen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding