In welke Europese landen heb je een vaarbewijs nodig?

Om gewoon met een rubber boot met motor te kunnen "spiele"varen..
En waar kun je dat behalen? Tegen welke kosten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Boten
1.8K

Het beste antwoord

In de meeste landen van Europa is een ICC verplicht voor bijna elk schip.
Een ICC is een Internationaal Certificaat van Competentie betreffende de bevoegdheid van gebruikers van pleziervaartuigen.
ICC is een vertaling van het Vaarbewijs in het Engels.
Met Vaarbewijs I kunt u het International Certificate of Competence for inland waters aanvragen.
Op alle Duitse binnenwateren is een Vaarbewijs/ICC verplicht vanaf 5 pk.
Spanje vanaf 9 pk.
Frankrijk vanaf 6 pk.
Zwitserland vanaf 8 pk.
Kroatië vanaf 6 pk. Internationale verzekeringsverklaring vereist.
Hongarije vanaf 5 pk.
Italië vanaf 40 pk. Verzekeringsbewijs met Italië - verklaring.
Griekenland met ICC for inland and coastal waters. Internationale verzekeringsverklaring vereist.
Noorwegen vanaf 10 m. lengte.
Zweden vanaf 12 m. lengte.
Met Vaarbewijs II (Vaarbewijs I + Vaarbewijs A) kunt u het International Certificate of Competence for inland and coastal waters aanvragen.
Met TKN (Theoretische Kustnavigatie) kunt u het ICC for coastal waters aanvragen
Het ICC kost € 15,- en is tot uw 65e geldig.
Daarna kunt u het om de 3 jaar verlengen.
Informatie ICC:

ANWB Watersport
watersportinfo@anwb.nl
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

prima antwoord van antwoordman. +1
Ik kan er alleen nog aan toevoegen dat je natuurlijk wel een cursusje moet doen voor je vaarbewijs.
Bij veel jachthavens bij voorbeeld kun je een ééndaagse cursus doen en die kost meestal rond en om 125,= voor de cursus VB1 en het examen hiervoor kost nog eens ca 60 euro. Daarnaast komen dan nog het cursusmateriaal en de oefen CD van de ANWB, totaal ca. 40 euro.
Kosten voor Vba zijn ongeveer even hoog.