Breekpen van buitenboordmotor breekt extreem vaak ?

de breekpen van mijn buitenboordmotor breekt erg vaak vooral als ik even een pauze houd en daarna weer start. wat kan dit zijn ? zelf denk ik dat ik hem per ongeluk in de vooruit start maar dat weet ik niet zeker. Enige andere ideeën ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Boten
4.3K

Antwoorden (4)

Het kan zijn dat er teveel speling zit tussen de schroef (of schroefas) en het pennetje. Dit als het een oude motor is. Normaal gespoken zal het pennetje niet te breken als de motor in de versnelling staat. Heb je wel de goede maat? Vaak zijn de pennetjes van messing maar ze zijn ook in staal te verkrijgen. Misschien is dat de oplossing?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk ook aan speling; als de schroef een klein stukje kan draaien t.o.v. de schroefas dan krijgt het pennetje bij iedere keer dat de motor in gang wordt gezet een klap.
Misschien is het een optie om haaks op het oude gat een nieuw gat te boren met een goede scherpe boor zodat er geen speling meer is. De belasting van het pennetje komt dan niet met een schok tot stand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Speling is volgens mij ook de oorzaak.
Maar.........
Is de schroef die op de motor zit wel de juiste? Ik kan mij nl. voorstellen dat als er te grote schroef op zit (of de spoed van de schroef is te groot) de aanzet kracht te groot is waardoor de afschuif belasting op de pen te groot word en afbreekt.
Dit gebeurt ook bij speling. De as gaat draaien en een fractie later slaat de pen met volle kracht tegen de nok van de schroef aan. Die kracht kan genoeg zijn om de pen te breken. Check ook of je wel de juiste pen hebt (materiaal, diameter) bij een speciaal zaak kunnen ze jou de juiste leveren als het merk en type van jou motor doorgeeft.
Zomaar een RVS pen gebruiken ipv van een messing pen zou ik mee uitkijken, het verschil van"afschuif kracht" tussen RVS en messing is enorm.
Het makkelijkste is inderdaad om te kijken of je speling hebt. (pak de schroef vast en draai deze heen en weer, als je deze een stukje heen en weer kunt draaien zonder dat de as meedraait dan heb je speling)
Pas op met het boren van een nieuw gat, dit luistert best nauw (diameter en dat het goed op lijn zit) anders heb je het zelfde probleem.
Waarom het vaker gebeurt als je even pauze hebt gehad kan ik ook niet verklaren (misschien toeval)
In zijn vooruit starten is niet volgens het boekje maar zou volgens mij het probleem niet kunnen zijn.
Breekt de pen ook bij de overgang van vooruit naar achteruit? (bij speling zou dit nl. ook optreden)
Veel succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat de schroef te groot is een kleinere zal geen breuk opleveren