Geloof je in containerschepen met grote zeilen om het olieverbruik te verminderen?

Er zijn momenteel een paar grote zeeschepen die al de grote zeilen gebruiken. heb nog geen evaluatie gelezen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Boten
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessante vraag! +1

Het beste antwoord

Dit wordt momenteel in de praktijk onderzocht. Eerste resultaten zijn heel hoopgevend - flinke brandstofbesparingen zijn mogelijk.

NatuurWetenschap en Techniek schreef hier al over in 1990, en nogmaals in april 2007 (zie Bron). Daar wordt zelfs gesproken over een brandstofbesparing van maar liefst 50%.

Zie ook de site van Skysails (tweede Bron) - klik rechtsboven om de taal van de site te kiezen. Op die site staan ook mooie plaatjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Denk dat ze niet te afhankelijk willen worden van de wind, hier heb je namelijk geen invloed op. Dus zou inderdaad wel extra er bij kunnen, maar niet alleen met zeilen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tis niet zo dat ze zonder brandstof verder kunnen zeilen.. het zorgt er voor dat het brandstof verbruik met 15% verminderd! en op dit moment is dat natuurlijk mooi mee genomen!

Toegevoegd op 25-06-2009 13:49:24
dit is trouwens uitvoerig getest.. heb 't hele gebeuren gevolgt! van ontwerp etc etc ;)! stonden zelfs hoop artikelen in tijdschrift hier over.. het scheelt 15% en laat ze nou 10 tallen duizende liters verbruiken dan is 15% natuurlijk een winst van jewelste;)!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hee Andy, wat interessant
weet je toevallig nog welk tijdschrift?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
pff dat is al een jaar geleden als 't niet langer is... bij de tandarts haha!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh ik zie 't hier boven.. al thanks! maar dat was 'm niet.. 35 procent al nou reken maar uit ;)!!!
Het is geen kwestie van geloven. Het wordt gedaan en het werkt natuurlijk.

Hoe gingen we 100 jaar geleden de wereld rond? Precies. in zeilschepen. Dus als je op de oceaan zit, en je heb je windkrachtje 5 schuin achter, dan zet je een zeiltje bij. Doe ik ook bij het zeilen als ik op een kanaal op de motor moet. Zet ik voor de wind een fok erbij en dan ben ik 3 keer zo snel de vaart door op de helft van de brandstof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar niet als primaire "krachtbron".

Het is natuurlijk ook niet mogelijk om met een dergelijk zeil (zie plaatje) tegen de wind in te varen. Ik denk niet dat het (economisch) mogelijk is om een containerschip helemaal op zeilen te laten varen.

Wel een interessante ontwikkeling!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarom ook economisch tussen haakjes, de brandstof besparing is veel minder dan de extra kosten die moeten worden gemaakt vanwege de extra tijd.
de reederei die het veel inzet is Beluga. Werkt zeker kostenbesparend
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat helpt goed, maar ze kunnen ook de olie gebruiken die ze geladen hebben, dan merkt niemand er wat van en is nog gratis ook, DAT is pas een besparing...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Patrick;

Het feit dat er op redelijke schaal mee wordt geëxperimenteerd toont voor mij aan dat het mogelijkheden biedt. Ik geloof er dan ook wel in.