Wanneer neemt een loods het schip van de kapitein over?

Moet het schip een bepaalde afmeting hebben of waar hangt het vanaf?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Boten
1.9K

Antwoorden (4)

In het algemeen geldt dit:

De kapitein is verplicht om tijdens de vaart van het schip op loodsplichtige scheepvaartwegen gebruik te maken van de diensten van een loods.

Wat loodsplichtige scheepvaartwegen zijn wordt hier uitgelegd:"

http://wetten.overheid.nl/BWBR0028220/geldigheidsdatum_15-08-2012

(vanaf art 5a)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op loodsplichtige scheepvaartwegen: de scheepvaartwegen waarop krachtens wettelijk voorschrift de kapitein van een schip verplicht is gebruik te maken van de diensten van een loods. De loods adviseert aan boord de kapitein of de verkeersdeelnemer over de door deze te voeren navigatie. De loods mag met instemming van de kapitein optreden als verkeersdeelnemer.

Zeeschepen met een lengte tot 70 meter zijn generiek vrijgesteld van de loodsplicht. Sinds augustus 2002 beschikt de bevoegde autoriteit door middel van een Algemene Maatregel van Bestuur over de mogelijkheid tot het verlenen van ontheffing van de loodsplicht met een langdurig karakter (3 jaar) voor zeeschepen van 70 t/m 90 meter.
11 jaar geleden
voor de binnen vaart geldt ook een loodsplicht in duitsland indien er niemand aan boord is die in bezit is van het vereiste patent , bijv rijn patent , de kapitein schipper blijft ten allen tijde verantwoordelijk over de handelingen die een loods verricht , dit laatste geldt ook voor de zeevaart
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals in een eerdere reactie ook wordt aangegeven. De loods geeft alleen advies over de te nemen route en neemt nooit het commando van de kapitein over. Hij is alleen als adviseur aan boord. Dit neemt niet weg dat je voor een aantal vaarwegen verplicht bent om een loods te nemen.