Wat betekend rijbereik in een auto?

Bij sommige mensen staat in de auto:
Rijbereik: 421 (bijvoorbeeld)
Dit gaat dan telkens op en neer tussen de 300 en 450.
Ik vraag me af wat dat betekend

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
3.1K

Antwoorden (4)

Het gaat naar beneden, als je langzamer/zuiniger gaat rijden, en het gaat omhoog als je gas geeft. Da's natuurlijk logisch: als je zuinig rijdt, kan je verder geraken. Want hoe ver je nog kunt geraken, dat is je berekende bereik als je precies zo door blijft rijden volgens een bepaald algoritme of volgens de huidige stand van het gaspedaal (dat algoritme zal verschillen per auto of zelfs instelbaar kunnen zijn).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de afstand die je nog kunt rijden zonder benzine/gas/diesel te tanken. wordt bepaald door de soort wegen die je moet berijden (grote weg-dorpswegen-etc) om de via je navigator ingestelde doelbestemming te bereiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met rijbereik bedoelen ze hoeveel kilometers je kunt rijden
met een volle tank of bij elektrische auto's met een volle batterij voordat er weer bijgetankt moet worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is te vergelijken met het brandstofverbruik!

Voor veel mensen zegt het niets als een computer of meter aangeeft dat het brandstofverbruik toe of afneemt, maar als er staat dat het bereik (rijbereik) nog 350 km is weten mensen er een link aan te leggen op hun km teller!