Wat is eigelijk de breedste weglegale auto die je met een gewoon rijbewijs mag rijden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
5.5K

Het beste antwoord

De Hummer H2 (6-liter V8-motor, 482 cm lang, 202 cm breed, 200 cm hoog, 2900 kilo zwaar, verbruik 1 liter per 6 km). Mag dus nog met gewoon rijbewijs B gereden worden.

De maximum breedte van personenauto's is trouwens 2.50 meter op verharde en 2.20 meter op onverharde wegen.

De eerdere types van Hummer waren nog breder, maar die waren te zwaar, om met rijbewijs b in te mogen rijden.

Breedte Humvee 219,7 cm
Hummer H1 idem.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De Hummer geef ik een goede kans.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Hummer is zeker weten de breedste auto die je op de openbare weg met een gewoon rijbewijs mag rijden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hij kan soms ook erg lang zijn (zie foto)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een tank ( rupsvoertuig) mag je met een b rijbewijs rijden las ik net.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is de Hummer H1.

De H1 mag je rijden met een gewoon rijbewijs omdat het ledig gewicht niet boven de 3500 kG komt.

Het is wel zo dat de H1 een speciale toestemming nodig had van de RDW omdat de auto te breed zou zijn m.b.t. tot lichte voertuigen.

Emiel Ratelband was een van de errste die in Nederland een Hummer H1 op kenteken had.