Als iedereen files erg vindt, Waarom doet iedereen elke ochtend zoveel moeite om hem te laten ontstaan?

Het valt mij op dat het gedrag van automobilisten files juist in de hand werkt, dit terwijl ze zich er denk ik net zo aan ergeren als ik.

Constant van baan wisselen, bij invoegen stil gaan staan aan het begin van de invoegstrook. hard optrekken en stilstaan. etcetc.

mijn gevoel zegt dat je files niet kan oplossen omdat alle bestuurders voor de gezamelijke winst moeten gaan en daar wij individualistisch zijn zullen we altijd enkel onze iegen tijdswinst willen halen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (5)

Nou, ik moet eerlijk zeggen dat ik me minder aangesproken voel op jou beschrijving van het gemiddelde gedrag van een filerijder. Bovendien proberen werkgevers en werknemers er alles aan te doen om kostbare tijd te verliezen met filerijden. Op slimme tijden afspraken maken, bijvoorbeeld na de ochtendspits. Thuiswerken wordt redelijk gefaciliteerd. Langer doorwerken en wat later beginnen is ook steeds minder een issue. Dus ja, er wordt wel degelijk wat aan gedaan.
Wat wel meespeelt is dat we eigenlijk nog steeds geen levende 24 uurs economie hebben en dat zaken in principe tussen 9 en 5 gedaan worden. Voor veel mensen, zoals winkels, fabrieksarbeiders etc. wordt verwacht dat ze zich op een vaste tijd melden en dit loopt nog steeds paralel met spitstijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals je zelf ook al aangeeft: Mensen gaan voor het individuele gewin. En door dat ene minuutje tijdswinst te willen pakken als de andere baan ent iets harder rijdt, zorgen ze er voor dat achter hun mensen op de rem moeten => Langzamer gaan rijden. Maar dat zie je niet gebeuren.. Je bent immers al voorbij dat punt.

Er is wel een oplossing. Op de Universiteit Twente wordt druk gewerkt aan een systeem dat auto's op onderlinge afstand en gelijke snelheid houdt. Dit zou betekenen dat je op het moment dat het druk wordt, een deel van de controle van je auto op zult moeten geven, maar daarvoor wel doorstroming krijgt..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Files worden voornamelijk veroorzaakt door een kettingreactie op iemand die om welke reden dan ook vol op de rem moet. En in de meeste gevallen anticiperen de automobilisten hier goed op en zal er geen file ontstaan...

In de ochtend- en avondspits is dit echter een ander verhaal. Want deze kettingreactie op een remmende automobilist heeft dan een veel grotere impact op het overige verkeer. En je zult dit voornamelijk zien op knooppunten, waar meerdere wegen bij elkaar komen. Mensen in- en uitvoegen en hierbij de auto in een ruimte stoppen die in feitte te klein is. Of dit gewoon doen met een te lage snelheid...

En ik heb eigenlijk maar één tip: Wanneer je een file naderd anticipeer dan op het overige verkeer. Want als ik in een file zit heb ik echt de rem maar erg weinig nodig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom mensen zichzelf dit aandoen?

Er bestaat zoiets als de Wet van Behoud van Reistijd. Deze wet houdt in dat mensen bereid zijn elke dag ongeveer een uur aan reizen te besteden. Als mensen minder reizen, zie je vaak dat ze verder weg gaan wonen. Het omgekeerde zie je als mensen meer moeten reizen.

Het fileprobleem kan nooit opgelost worden. Het is een dynamisch en complex systeem, dat verder gaat dan persoonlijk gewin of simpelweg wel of niet zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiteraard doe ik ook mee het het stilstaan, optrekken principe, ik heb geen keus: Doe ik het niet dan ram ik of mijn voorganger, of de wagen achter mij gaat een fusie met mij aan.

Het heeft ook te maken met het feit dat ritsen niet soepel kan verlopen. Je moet zo ver mogelijk doorrijden op de strook die gaat sluiten, om het asfalt zo optimaal mogelijk te gebruiken. Je ziet vaak dat mensen uit beleefdheid eerder proberen in te voegen, waardoor de auto's achter de vroege invoeger ook stil staan.
Bij mensen die wel netjes doorrijden tot het einde zie je het probleem dat mensen op de strook waarbij ingevoegd moet worden vaak niet willen dat de ritser voor hen invoegd, wat ook weer filewerking in de hand helpt.

Dat de overheid daarnaast van die matrixborden plaatst die af en toe willekeurig een lage snelheid aangeeft om 100 meter verder weer in te trekken en 100 meter daarna weer wel aan te geven helpt ook niet mee.

Gelukkig ken ik inmiddels zo ongeveer alle belangrijke landweggetjes op mijn tracé (waarbij je dan wel weer kans loopt achter een trekker te belanden, maar goed, die staat dan niet stil :P)