waarom gebruiken mensen haast nooit hun knipperlicht op de rotonde?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.4K

Antwoorden (13)

het zal een gewoonte zijn..
als men voor een stoplicht staat en links of rechts af moet doen ze t in de regel wel..maar op een rotonde moet diegene achter je maar raden waar je afslaat..
idd heel irritant
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De politie mag van mij hier nu 's eens boetes voor uitdelen. Zo nu en dan komt er ook een fietser onder de auto omdat de automobilist geen richting aangaf. Automobilisten die stelselmatig geen richting aangeven moeten ze gewoon twee maanden het rijbewijs afpakken.
Omdat dat alleen niodg is als je aflaat, het is namelijk een doorgaande weg met alleen afslagen naar rechts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt volgens mij, omdat er de laatste 20 jaar zo
verschrikkelijk veel rotondes zijn bijgekomen. Vooral in
de bebouwde kom. Die rotondes hebben op zich geen
enkele zin; ze zijn alleen maar bedoeld om de snelheid te remmen. En dat is natuurlijk ook weer niet zo gek.

Waar automobilisten vroeger gewoon rechtdoor reden, moeten ze nu rotonde op, en af. Dat is dus wennen.
Het is wel jammer, dat er zo weinig richting wordt aangegeven, want andere automobilisten staan op voorrangs-rotondes dan vaak voor niks te wachten.
Even je rechter knipperlicht gebruiken, als je de rotonde
verlaat, is dus echt aan te bevelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op een minirotonde heb je vaak veel handelingen in korte tijd: oprijden en naar rechts sturen, naar links sturen om de rondte te houden, kijken naar je voorgangers, over je schouder kijken en voor je kijken of er fietsers gaan oversteken, naar rechts knipperen, naar rechts draaien, en eraf rijden. Ik merk zelf, hoewel ik dat niet wil!, dat het veel is in korte tijd, en dat je heeeel bewust het knipperlicht niet moet vergeten. Bovendien is het stuur naar links draaien en naar rechts knipperen iets onnatuurlijks, hetgeen het automatisme in de weg zit.
Neemt niet weg, dat ook ik het erg irritant vind als ik voor niets sta te wachten om op te kunnen rijden, als iemand afdraait zonder te knipperen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die minnetjes zijn denk ik van verkeerskundigen die tbv de renovatie van wegen voor elke kruising een minirotonde adviseren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pluseen
Het is niet nodig om op een rotonde richting aan te geven. Dit moet je pas doen als je de rotonde wenst te verlaten.
Een rare regeling in de wegen en verkeerswetgeving en inderdaad erg irritant

Toegevoegd na 16 minuten:
Nog even voor alle duidelijkheid hierbij de link
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet OP de rotonde aangeven dat je de VOLGENDE afslag gebruikt om de rotonde te verlaten. (de min is niet van mij)
VOOR een rotonde dus GEEN richting aangeven (behalve eventueel als je gelijk de eerste afslag er weer af gaat)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo heb ik het 10 jaar geleden ook geleerd,
echter vorig jaar met E achter B was het ineens anders:
Komt erop neer dat er op een standaard rotonde altijd een knipperlicht aan hoort te staan. (niet mijn -)
En eigenlijk is dat wel beter.
Vroeger was je verplicht als je op een rotonde reed en je sloeg niet af dan moest je dit laten zien door het linker knipper licht te gebruiken. Na de wijziging hier van, om dat het eigenlijk een idiote regeling was, waarom een rotonde is eigenlijk niets anders dan een eenrichtingstraat met alleen afslagen naar rechts. Dus hoef je allleen mar te knipperen als je afslaat, omdat je dan op de kruising naar rechts gaat(de theorie van de eenrichtingstraat). Met de aanpassing van de regel is men ook slordiger geworden in het aan geven van richting, maar volgens de wet moet je richting aangeven net zoals op een gewone rechte weg waar je op een kruising rechts afslaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat sommige mensen het sturen(en radio, navigatie, mobiel of mp3 speler bedienen) en richting aangeven tegelijk toch niet heel makkelijk vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bovenstaande 7 antwoorden missen eigenlijk het verreweg belangrijkste aspect: de politie controleert er volstrekt niet op. Het staat op de lijst met prioriteiten bij de politie op plaats 8.453.032.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rotondes zijn iets van de laatste jaren, mensen die dat niet tijdens rijlessen hebben gehad om bijv bij linksafslaan je knipperlicht aan te laten op links, weten het niet.. of te makkelijk om te denken dat anderen toch wel zien dat ze afslaan..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem aan dat je bedoelt bij het oprijden van de rotonde, of tijdens het rijden op de rotonde. Het antwoord daarop is heel simpel: omdat je alleen richting hoeft aan te geven bij het verláten van een rotonde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik rij veel, en dus veel rotondes en de overgrote meerderheid geeft wel richting aan bij het afslaan. Weet niet of er cijfers over zijn, misschien scheelt het wel per regio. Ik denk dat weggebruikers elkaar kunnen beinvloeden in hun (rij)gedrag. Als niemand het zou doen in mijn omgeving, dan zou ik het ook eerder laten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat ze zich niet aan de verkeerregels houden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veelal zijn het lease rijders die een hele slechte mentaliteit hebben in het verkeer. De auto is toch niet van hun, ze druk met andere dingen bezig in de auto en hebben dan ook vaak geen tijd om na te kunnen denken dat er ook andere weg gebruikers op de weg zijn.

Op de snelweg is het anders, Volvo en Volkswagen rijders zijn auto racers, ik zie het dagelijks gebeuren.
En gezien ik in een schadebedrijf werkzaam ben zijn deze twee merken het meeste betrokken bij ongevallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb heel andere ervaringen. Geef mij maar een ochtendspits vol leaserijders: mensen die dagelijks op de weg zitten, begrijpen namelijk dat het voor iedereen soepeler loopt als je rekening met elkaar houdt. Weet je wat eng is? De feestdagenspits. Iedereen in de auto die daar normaal nooit in zit, en allemaal in hun hoofd bezig met het kerstdiner met de familie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weekenden moet je oppassen ja. De term zondagsrijders komt niet uit de lucht vallen. De ongelukken die ik zelf heb meegemaakt, waren allemaal in het weekend.
In mijn beleving zijn de petjes-jongens in hun Seat-jes en Golfjes het meest irritant.