Wat wordt er bedoeld met 'bestemmingsverkeer' ?

In m'n (auto)theorieboek staat het begrip als volgt uitgelegd:
Bestuurders van wie de bestemming is gelegen aan of in de directe nabijheid van een weg die blijkens een bord gesloten voor bepaalde bestuurders is, maar open voor bestuurders die slechts via deze weg hun bestemming kunnen bereiken, alsmede voor bestuurders van lijnbussen. Een geslotenverklaring met uitzondering voor bestemmingsverkeer wordt vaak gebruikt om sluipverkeer te voorkomen.

Wat wordt er met deze zin bedoeld en wat is sluipverkeer?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
15.8K

Antwoorden (2)

Bestemmingsverkeer is het verkeer dat naar een bepaald adres moet rijden omdat daar bijvoorbeeld het werk- of het woonadres is. Die bestuurders moeten op die weg rijden omdat ze er anders niet kunnen komen.

Sluipverkeer bestaat uit voertuigen die naar een ander adres op weg zijn, maar toch die straat gebruiken om de route die ze officieel zouden moeten nemen korter te maken. Ze rijden er zogezegd illegaal. Die straat is bedoeld voor het bestemmingsverkeer en niet berekend op extra verkeersdeelnemers.
Amadea
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
+
"Onder bestemmingsverkeer wordt verkeer verstaan dat een bestemming heeft op het aanliggende deel van de weg. De term wordt doorgaans gebruikt op een onderbord bij verkeersborden, bijvoorbeeld "uitgezonderd bestemmingsverkeer". Onder het bestemmingsverkeer vallen bijvoorbeeld aanwonenden of werknemers, bezoekers of leveranciers van aanliggende bedrijven." Zie: http://www.wegenwiki.nl/Bestemmingsverkeer

Mensen die de plek waar ze moeten zijn (hun bestemming dus), alleen kunnen bereiken door gebruik te maken van de betreffende weg, vormen bestemmingsverkeer. Mensen die "verder" moeten, vormen doorgaand verkeer of, als er eigenlijk een betere weg is, sluipverkeer. Sluipverkeer ontstaat bijvoorbeeld als mensen files willen vermijden of (veel) stoplichten. Dit verkeer mijdt de weg die voor doorgaand verkeer is bedoeld en veroorzaakt overlast in woonwijken of op rustigere wegen die niet zijn bedoeld voor doorgaand verkeer.

Toegevoegd na 29 minuten:
Op deze websites wordt het nog eenvoudiger uitgelegd:

Op http://www.encyclo.nl/begrip/bestemmingsverkeer is onder meer dit te lezen over bestemmingsverkeer: "de gebruikers van een weg (...) die een plaats langs of nabij die weg als reisbestemming hebben. Bestemmingsverkeer staat tegenover doorgaand verkeer.".

Op http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=sluipverkeer&lang=nn staat een definitie van sluipverkeer: "(auto)verkeer dat een sluiproute kiest". Een sluiproute is volgens http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=sluiproute&lang=nn "route langs zijstraten of zijwegen om drukte op de hoofdroute te vermijden".