Wij hebben een BMW die al vanaf het begin op sommige momenten trilt onder het rijden. Al bij div. dealers geweest maar die vinden niets,wat is dat?

heel vervelend,je gaat een stukje rijden en dan ineens begint de auto te trillen...Het gaat wel weg als je even de rem intrapt. Alles banden enz, is oke,ook uitgelijnd ..dus dat is het niet,wat kan het nog meer zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
19.2K

Het beste antwoord

Ik zit ernstig te denken aan een dynamisch onbalans in één van je voorwielen in combinatie met speling op je voorwiellagers (Als je remt gaat het weg omdat je wiel dan niet meer kan zwabberen) Let op: er is een verschil tussen statisch en dynamisch balanceren. Resumerend, controleer eerst je lagerspeling. Zonder al te veel kosten te maken kun je de voor- en achterwielen wisselen (niet kruislings want dan klopt het profiel van je banden niet meer) Als het probleem zich dan nog voordoet, kun je de wielbalans uitsluiten.

Toegevoegd na 25 minuten:
soms moet je bij het oplossen van problemen dingen uitsluiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Is het een automaat ?
Wordt er veel op de rem getrapt terwijl men bij een stoplicht staat ?
Laat de remschijven eens controleren, kans bestaat dat deze krom zijn, hoe voelt de rempedaal bij hevig remmen ?
Trilt het rempedaal dan ook ?

Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uitlijnen en balanceren van de autowielen doet ook wonderen!

succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is al gebeurd schreef hij in zijn stuk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees de vraag eens goed !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leer lezen (!)
..een stukje zeer slecht wegdek ???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de trilling niet aan het stuur voelt dan kan het aan je aandrijfas liggen. BMW een van de weinige auto's die op de achterwielen word aangedreven. Er gaat een lange as van de versnellingsbak naar de achterwielen van de auto. Als deze als deze niet goed gebalanceerd is of het rubber kapot is, voel je de trillingen door de hele auto. Bij een 3 serie type E36 gaan regelmatig de rubbers kappot. Vooral bij de M3 versie.

Om dit probleem op te lossen zal ik een duidelijkere omschrijving moeten hebben van het probleem. Als het een lage trilling is dan kan dat aan het hierboven omschreven probleem liggen.

Lage trillingen zijn moeilijker te lokaliseren dan hoge trillingen. Trillingen kunnen ook worden doorgegeven waardoor het kan lijken of het ergens anders vandaan komt. Een hoge trilling is makkelijker te vinden. Denk aan je surround systeem. De subwoofer (lage tonen) kan je overal plaatsen, de tweeters (hoge tonen) moet je richten.

Hogere trillingen zijn meestal afkomstig van het interieur (resoneren). Deze kan je vinden door als je de trilling hoort te drukken op verschillende plekken waar het geluid vandaan komt.

Een klapperend geluid van de onderkant van de auto is meestal een beschermkap die los zit. Een metaal op metaal klapperend geluid is meestal een uitlaatrubber.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aandrijfas zoals hierboven staat.

Maar een motorsteun kan het ook zijn.

Dan gaan trillingen van het blok direct naar de body van de auto en trilt er van alles.

Dan kun je ook nog een kromme remschijf hebben, roest op de remschijf (je weet wel, zo' n rand eromheen, die kun je voorzichtig wegslijpen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je weet waar en wanneer de ellende optreed moet het niet zo moeilijk zijn om met monteur een proefrit te maken en hem op de onbalans te wijzen.
Je kan ook eens een kennis laten rijden en kijken hoe hij de auto vindt rijden om vervolgens samen eea te verwoorden naar de garagehouder.
Is het een recente auto is het een optie om de importeur te benaderen met de klacht.
Zoals in alle eerder gegeven antwoorden is te lezen zijn er heel veel mogelijkheden om een onbalans in je auto te krijgen. Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mogelijke oorzaken:
- de draagarmen
- de hardy-schijf
- speling op cardan-as
- centreerringen op de wielen ontbreken: te grote velgen op de auto
Dat laatste heb ik ook gehad: E36-wielen op een E34.
Het stuur ging trillen tussen 90 en 120 per uur. Eronder en erboven niets aan de hand. Opgelost met hele dunne centreerringen erstussen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk ook even de functie van de remklauwen na. Als de remcilinder niet goed terug komt dan kan deze af en toe lichtjes (blijven) remmen. Dat voel je als trillen/geluid. Rem je even dan komt het weer net genoeg los om deze trilling/geluid te verhelpen om daarna weer hetzelfde te gaan doen op onverwachte momenten. Heb dit al twee keer meegemaakt. 1 keer met een oude BMW 320 en een oude Mitsubishi L200.

Het schoonmaken van de remcilinder in de klauw doet wonderen en doe dit bij alle remklauwen. Veelal kans dat als er 1 vastzit er meerdere last van hebben of kunnen gaan krijgen. Zo sluit de remmen uit en functioneren de remmen weer optimaal.

Ik ga er vanuit dat monteurs de rubbers, motorsteunen en balans van de wielen al hebben nagekeken.

succes ermee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan ook een slag inzitten. Klinkt raar, maar had ik ook.
Of er kan in de binnenband een ongelijk stukje zitten. Dit is welgevaarlijk bij hoge snelheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Lautje: Waar zou een slag kunnen zitten? En ehh... Binnenbanden worden nagenoeg niet meer gebruikt. En wat bedoel je met een ongelijk stukje?
Dat kan (zoals hiervoor al door diverse andere is vermeld) van alles zijn, schijven, aandrijfas, triangel rubbers, spoorstang enz. enz. , maar (zoals zo vaak voorkomt) je info is zo summier, wat voor type BMW, van welk bouwjaar, welke km stand, bij welke snelheid of snelheden treed dit op, wat voor wegdek. Je schrijft tevens "al bij diverse dealers geweest" , is (sorry) niet zo slim, ieder op zich gaat weer bij het begin aanvangen en kan zo niet doorwerken op eerder vast gestelde zaken (het wiel wordt op deze wijze meerdere keren uitgevonden). Ik kan me niet voorstellen dat een official dealer hier geen raad mee weet!!! Als laatste (ook reeds vermeld) ga naar de importeur, maak met de afdeling customer service een afspraak.
Suc6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook een BMW (een oude uit 1982) en die ging altijd trillen als ik ongeveer 90 km/h reed, zowel daarboven als daaronder niet. Laatst heb ik mijn banden goed op spanning gezet en toen was ook deze trilling een stuk minder. Kan dus ook nog aan de bandenspanning liggen.