Wat is het verschil tussen een schokbreker en een schokdemper?

Of is het het zelfde?

Ik wil namelijk een ander merk stuggere vering zonder me auto te verlagen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
12.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
schokbreker
` schok - bre - ker de -woord (mannelijk) schokbrekers inrichting aan motorvoertuigen, die de schokken opvangt ' schokdemper
` schok - dem - per de -woord (mannelijk) schokdempers inrichting, vooral aan een voertuig, om schokken te verzachten '

Het beste antwoord

Een schokbreker is een verkeerde benaming van een schokdemper....

Toegevoegd na 3 uur:
Formeel werd de 'vering' zoals: blad-, torsie- of schroefvering van een voertuig als schokbreker gezien. Deze inrichting 'brak' in feite de brute bewegingen van de starre as. Aangezien dit vaak resulteerde in wiegende bewegingen van het z.g. 'afgeveerde gedeelte van het voertuig', is de demper geintroduceerd. De schokdemper beheerst de ongecontroleerde bewegingen van de vering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een schokbreker en een schokdemper zijn dezelfde dingen. Een schokdemper maakt deel uit van de vering van een voertuig...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Schokdemper
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vering
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De 'schokbreker' in de veerpoot (Macpherson) word soms schokdemper genoemd. Zowel schokbreker als schokdemper zijn juiste benamingen met het doel om het veren van je auto te dempen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schokdemper is de officiële benaming, hoewel ook daar op af te dingen valt want de schok wordt vooral geabsorbeerd door de vering, de schokdemper zorgt er vooral voor om de neiging tot pendelen van de veer (het deinen van de auto) te onderdrukken.