Je rijdt met je auto op een invoegstrook, moet je een bepaalde snelheid hebben om op een autoweg of autosnelweg in te voegen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
11.2K

Antwoorden (3)

"Er geldt geen minimumsnelheid voor het wegverkeer. Wel kunt u een boete krijgen als u zo langzaam rijdt dat u het overige verkeer hindert of in gevaar brengt."
Dus nee, niet per se, maar je mag overig verkeer niet in gevaar brengen. Dus als iedereen 120 rijdt en jij probeert in te voegen met 50 kan dat (helemaal als we jouw plaatje als voorbeeld nemen, waar niet echt uitgeweken kan worden) gevaar opleveren voor overige weggebruikers en dat mag niet.
Wanneer de snelweg leeg is mag je dus in theorie voetstaps rijdend invoegen, hoewel ik ook dat niet zal aanraden aangezien iemand die wel snel rijdt binnen no time bij je is en dit niet verwacht.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het voertuig waarin je rijdt moet wel minstens 60 kunnen en mogen wanneer je op de snelweg rijdt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vooral dat laatste stukje is van belang; kunnen en MOGEN.
Goed antwoord
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Veilig invoegen doe je niet met 50 km of 70 km per uur. Dit kan dus wel degelijk een boete opleveren!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, maar er is geen wettelijke minimumsnelheid om mee in te voegen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zou ook nogal al raar zijn als er een file staat...Moet je met 80 km/u invoegen terwijl het verkeer stapvoets rijdt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt.
Je moet ongeveer net zo snel rijden als het verkeer naast je (als dat er is) zodat je moeiteloos kunt invoegen. Belangrijk is dat je het verkeer naast je niet hindert.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je net zo hard rijdt als het verkeer naast je zal je nooit kunnen invoegen, want dan rijdt er immers iemand naast je....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
(overigens vind ik het geen min waard)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wel op een plek tussen 2 auto's natuurlijk, maar dat begrijpt de rest ook wel.
Je moet altijd zo snel mogelijk proberen de snelheid aan te passen aan de weg soort. Op snelwegen is het dus niet handig met 70 of 80 erop te gaan. Ik heb altijd geleerd zo snel mogelijk vaart te maken naar 100 en dan pas in te voegen. Wanneer dit niet mogelijk is op de vluchtstrook doorrijden totdat u een gaatje heeft. Langzaam invoegen kan leiden tot hoge boetes. Dus ja u moet voldoende snelheid hebben om erop te gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Doorrijden over de vluchtstrook is niet toegestaan en zal ook in een boete resulteren! Officieel moet je dan gaan stilstaan aan het eind van de vluchtstrook....(persoonlijk zou ik ook doorrijden hoor)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Corsa66, maar in principe is het niet verplicht, wel veiliger, en veiligheid is wél verplicht.
SmallBrother, ik denk dat je bedoelt stoppen aan het eind van de invoegstrook, het eind van de vluchtstrook kan wel 100 km duren ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik had een 100% score voor mijn theorie. Maar je mag wel degelijk doorrijden op de vluchtstrook als je niet links kunt invoegen. Zodra er ruimte is moet je invoegen. Het is zelfs levensgevaarlijk!! om langzamer te gaan rijden op de invoegstrook omdat je toevallig niet kunt invoegen. Dan MOET je doorrijden op de vluchtstrook met gepaste hoge snelheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als dit een antwoord was, Corsa, had je een plusje gekregen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wettelijk gezien is het gewoon niet toegestaan en KAN je er voor beboet worden. Ik zeg niet dat het verstandig is om te stoppen, maar het is officieel gezien verboden om door te rijden.
Hieronder slechts enkele bronnen; "Behoudens in noodgevallen is het de weggebruikers verboden op een autosnelweg of autoweg gebruik te maken van de vluchtstrook, de vluchthaven of de berm." bron; http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/HoofdstukII/16/Artikel43/geldigheidsdatum_10-08-2013 "- Kan je niet veilig met je voertuig naar de rechter rijstrook rijden en bereik je het einde van de invoegstrook, dan moet je daar stoppen. Je mag zeker niet over de vluchtstrook verder rijden. " Bron; http://www.gratisrijbewijsonline.nl/snelwegwet2.htm "Wanneer men (op volle snelheid) het eind van de invoegstrook bereikt zonder in te (kunnen) voegen komt het ook wel voor dat automobilisten doorrijden over de vluchtstrook totdat er wel plaats is. Ook dit is eigenlijk verboden daar de vluchtstrook bedoeld is voor noodgevallen"
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Toerit "Is invoegen niet mogelijk bijv. tijdens grote verkeersdrukte, stop dan aan het begin van de korte invoegstrook en wacht daar op een veilige invoeggelegenheid." Bron: http://www.opleidingb.nl/trefwoorden/invoegen.htm"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verhaal klopt gewoon niet. Waarom zou ik een 100% score anders hebben voor mijn theorie? Het is complete onzin om te denken dat het absoluut verboden is om op de vluchtstrook te rijden wanneer er geen mogelijkheid bestaat naar links te gaan. De regel is vaart maken op de in/uitvoegstrook. Anticiperen wanneer je naar links kunt. Wanneer er veel verkeer is op de rijbanen en jij absoluut niet met gepaste snelheid naar links kan MOET je doorrijden op de vluchtstrook totdat er ruimte is naar links te kunnen. Dit is wettelijk onderbouwd en hiervoor kun je dus NOOIT een boete krijgen. Als het waar is wat sommigen hier zeggen zou je moeten stilstaan op de invoegstrook. Juist dit is VERBODEN!!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ps vind ook dat je een aantal zaken door elkaar haalt met je voorbeelden. Het gaat om het gebruik van invoegen en niet over het gebruik van vluchtstroken bij andere situaties. Daar zit een heel groot verschil tussen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wellicht een 100% score omdat je hier geen vraag over hebt gehad? Sorry, maar ik kom met 4 bronnen die aangeven dat het niet is toegestaan. Kom jij eens met een bron die aangeeft dat je wel moet doorrijden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nooit rijden op de vluchtstrook, behalve in noodsituaties. Slecht verkeersinzicht, waardoor de invoegstrook niet lang genoeg is, is geen noodsituatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het inderdaad ook zo geleerd ja. Heeft niks te maken dat ik die vraag niet heb gehad, maar ook je goede verstand gebruiken. Wat WimKees hier zegt is precies ook wat ik bedoelde. Geen rechter die zegt dat je je auto onveilig naar links moet dumpen als daar toevallig een vrachtwagen rijd en misschien nog eentje. Korte invoegstrook. Zit je helemaal klem. Kun je doorrijden op de vluchtstrook dan zul je wel moeten. Niemand die jou zal bekeuren of gaan we auto's expres raken omdat we per se naar links moeten. Het kan niet dus we dumpen onze onze naar inks. Kom op zeg. Als je echt niet kan rijd je door. Noem het dan maar een noodsituatie. O ja ben geslaagd in 1987 met 0 fouten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gewoon even gas los en achter die vrachtwagen invoegen. Niet als in het plaatje, achter auto B.
"Als je echt niet kan" dan wordt het tijd dat je je rijbewijs gaat inleveren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Al drie jaar geen bon dus.....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus niks, er zijn er die 25 jaar zonder rijbewijs rondgereden hebben voordat iemand het door had en dat was te zien. Trouwens: foutje in mijn vorige reactie, er moet staan:
NET als in het plaatje, achter auto B.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plaatje is duidelijk, maar puur een momentopname. Bij veel verkeer gelden er andere regels. Overigens dat is niet de vraag. We hebben het hier steeds over doorrijden op de vluchtstrook, maar de vraag is of men een bepaalde snelheid moet hebben en niet de manier wanneer in te voegen.