Waarom gaat de rechterkoplamp van een opel sneller stuk dan de linkerkoplamp?

De rechterkoplamp van mijn opel corsa is nu al voor de 2e keer stuk gegaan. En mijn linkerkoplamp nog steeds niet.
Bij de garage wisten ze me wel te vertellen dat dit een bekend probleem is bij opel. Maar ze wisten me niet te vertellen waarom dit zo is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
1.2K
Bordensteker
9 jaar geleden
Ik heb eens gegoogled met de combinatie “rechte lampe” “opel corsa”, en dat geeft minder hits dan “linke lampe” “opel corsa”. Maar misschien weet die garage iets dat Google niet weet. Wat zeker wél kan, is dat jouw auto een oorzaak heeft voor het steeds kapot gaan van de rechterlamp.
Een slecht contact in de bedrading van de linker lamp kan bijvoorbeeld zorgen dat die lamp steeds iets op onderspanning brandt. Dan zou die extra lang mee kunnen gaan. Denk ik.
Maar dat verklaart niet dat de lampen rechts juist extra snel kapot gaan.

Antwoorden (1)

Het meest waarschijnlijke is, dat de rechter koplamp iets meer trilt dan de linker.
Dit kan komen door een constructie-afwijking tussen links en rechts, maar het kan ook komen door een (lichte) schade (verschil in aero-dynamica).
jc54
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
+
Trillingen door een mechanische oorzaak rechts, dat zou het inderdaad kunnen verklaren.