Waardoor geeft mijn auto een tokkend/tikkend geluid bij het nemen van redelijke scherpe tot scherpe bochten?

Het geluid lijkt van linksvoor bij de wielkast te komen, maar is enkel alleen aanwezig als de auto nog "koud" is (eerste paar kilometer)

Is het de homokineet? En zo ja, moet ik die dan vervangen of kan het niet zo'n kwaad?

Toegevoegd na 48 seconden:
Het geluid lijkt ook op die momenten ook alleen maar met een bepaalde snelheid aanwezig te zijn (bijv. bij een rotonde de eerste afslag nemen)

Toegevoegd na 1 minuut:
Het betreft een oude japanner: Nissan Sunny hatchback van 1988

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
30.7K

Het beste antwoord

Als het de homokineet is, is dat heel makkelijk te checken...
Op een bedrijven terrein ofzo, of ergens anders waar je rustig rondjes kunt draaien, stuur je je auto helemaal uit... den laat je de auto rustig lopen... als ie dan knakt en lawaai maakt is het je homokineet.. als je je wielen recht hebt zul je er niks van merken totdat ie het ineens helemaal opgeeft...

een homokineet is een draai mechanisme met veel lagers zodat het wiel gewoon kan sturen.. als je je wielen helemaal uitstuurt staat ie in een hoek, en staat er dus veel druk op... als ie versleten is (kapotte lagers oid) dan zal ie een knappen geluid maken, dit is vaak ook voelbaar in het stuur...

Om te kijken of het je lagers zijn, rijd je in een rechte lijn, en stuur je naar links en naar rechts.. als ie dan een zoemend, brommend geluid maakt zijn het je lagers...
ook kun je dit checken door je auto op te krikken, en het wiel op "6uur" en "kwart over 9" te pakken en heen en weer proberen te bewegen.. voel je speling zijn het je lagers...

Het kunnen ook busjes zijn natuurlijk (ophanging)
Als die slijten krijg je speling.. wederom, dit merk je minder of niet in een rechte lijn...maar in een bocht, met veel meer druk op je wiel kan dit gevoeld/gehoord worden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het geluid van een kapotte homokineet is tikkend/ratelend en wiellager is fluitend/zingend.
Het lijkt dus een kapotte homokineet te zijn.
Ik zou het wel laten repareren. Of het zelf doen en een homokineet op de sloop halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het de homokineet is dan moet je het geluid continu horen als je scherp instuurt, dus ook als de auto op temperatuur is.

Je kunt je auto even opkrikken links voor, wel even het stuur van te voren helemaal doordraaien.
Vervolgens het wiel draaien met de hand.
Misschien kun je iets vinden wat het geluid veroorzaakt.

Het kan namelijk ook een versleten stuuruitslagbegrenzer zijn die je hoort!
Deze zit op de ankerplaat.