Dit betreft een Toyota Multimode Manual Transmission, een soort ‘geautomatiseerde versnellingsbak’ met een elektronisch bediende koppeling.
R is (zoals gebruikelijk) Reverse oftewel achteruit.
N is Neutraal.
E werkt ongeveer zoals D (Drive) van een normale automaat. Maar je voelt hem echt schakelen, en je kunt voor een soepeler rijgedrag het beste het gas er even een beetje afhalen als de bak schakelt.
M+ laat hem in stappen opschakelen, van M1 naar M2 en van M2 naar M3 en zo verder omhoog.
M- laat hem in stappen terugschakelen.
Voor Parkeren is er geen eigen stand. Je moet echt de handrem gebruiken. Op vlakke grond of helling-af: zet de bak in R, trek de handrem aan, en zet de motor af. Op een helling omhoog zet je hem in plaats van R in M1 of E, en dan ook weer met de handrem er op en motor af.
Wegrijden na het zodanig parkeren gaat als volgt: zet de auto ‘aan’, trap de voetrem in, zet de bak (vanuit hetzij R hetzij E of M1) in Neutraal, en start de motor. Op een helling heb je de handrem erbij nodig, anders rol je onbedoeld helling-af.
- Bronnen:
-
https://en.wikipedia.org/wiki/Multimode_ma...