Mag ik meteen in de leaseauto van mijn vader/moeder rijden als ik 18 ben en mijn rijbewijs heb?

Ik hoorde laatst iemand zeggen dat je drie jaar een rijbewijs moet hebben om in een leaseauto te rijden maar ik weet niet of dat klopt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
5.4K

Het beste antwoord

Je zal de voorwaarden van het lease contract na moeten gaan want deze voorwaarden zijn erg verschillend. Bij de ene heb je geen ervaring nodig en bij de ander tot wel 5 jaar lang. Daarnaast is in sommige contracten ook bepaald wie er in de lease auto mag rijden en wanneer. Sommigen mogen alleen voor werk gebruikt worden en anderen (soms tot aan een bepaald aantal km ook prive). In sommige gevallen mag de 'eigenaar' van de leaseauto alleen in de auto rijden en in sommige gevallen ook anderen. Het is dus erg afhankelijk van waar de auto geleased is. Om zeker te weten wat bij jou van toepassing is: lees het leasecontract van die auto/persoon Na. Want het kan dus erg verschillen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dit kun je lezen in het lease-contract. Kan per leasemaatschappij verschillend zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Contract afhankelijk.
Er zijn maatschappijen die dat niet toestaan.
Sterker nog, ik heb ook al wel meegemaakt dat alleen de persoon het voertuig mocht besturen aan wie die geleased was.

Ik zal zowiezo even het contract en de algemene voorwaarden er op naslaan.
Met name de lettertjes die iets kleiner zijn gedrukt ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meestal mogen gezinsleden en degene die de leaserijder toestemming geeft er in rijden. (Met geldig rijbewijs natuurlijk).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je Ouders vinden het geen probleem? Ook zij moeten akkoord gaan natuurlijk!