Wat is er nu mooi aan (mooie) velgen?

De vraag is moeilijk te stellen omdat er ook lelijke velgen zijn.

De auto's worden mooier door mooie velgen.
Waar ligt het aan of een velg mooi is?
Duurzaamheid? Aantal spaken? Merk?

Is de vraag helder?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Ik zal hier als (ex) auto ontwerper antwoord op proberen te geven. Er wordt erg veel aandacht besteed aan de juiste velgen onder de juiste auto. Dit zijn eindeloze meetings en lang gewik en geweeg.

Velgen zijn eigenlijk erg belangrijk voor het overal design. Het bepaald te zogenaamde stands van de auto. Hoe een auto op de grond staat en welke houding hij daarbij aanneemt. (klinkt vaag weet ik maar is een gevoels kwestie)

Bij de velgen op zich is als aller eerste de maat bepalend. Je kunt grof weg stellen dat hoe groter, hoe mooier. Dat heeft mijns inziens met 2 dingen te maken:

1 imago: In de autosport worden groten velgen gebruikt omdat die lichter dan rubber en om er grotere remmen in te kunnen monteren. Aangezien grote jongetjes de snelste of beste auto willen hebben is dat imago aantrekkelijk.

2 Het is voor de vormgeving veel mooier als de wielkuipen goed gevuld zijn. Hoe groter de lege ruimte hoe meer het de belijning stoort. Ook lijkt de gehele auto meer 1 geheel te zijn als er niet te veel ruimte tussen auto en wielen zit waardoor hij er voller en geraffineerder uitziet.

Wat ook erg belangrijk is de verhouding velg en band.

Over het aantal spaken en de grote er van daar valt niet veel over te zeggen. Dat is afhankelijk van de auto. Je kunt grofweg zeggen dat hoe kleiner de auto hoe minder spaken. Op een grote auto zul je niet snel 3 spaken zien. Smarts hebben die wel veel. Verder is het afhankelijk van het model en de heersende mode. 5 is het meest aantal voorkomende spaken.

Laat maar weten als je ergens een aanvulling op wenst te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Erg leuk om het van een auto ontwerper te horen, bedankt iig!

Andere antwoorden (5)

Volgens mij is het pure vormgeving. Klopt het geheel met de carrosserie? Straalt dit totale schoonheid uit en doet het veel plezier geven aan je ogen? Dan telt het aantal spaken niet specifiek, noch merk, noch duurzaamheid. Hoewel er natuurlijk wel een bepaalde relatie ligt... wat stellig ook met de prijs te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Komt erop aan onder welke auto ze zitten is mijn mening.
De ene velg staat goed onder de ene maar kan ook verschrikkelijk staan onder de andere wagen.

Komt dus eigelijk op de combinatie aan vind ik.
Gaat om het totaal plaatje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niks.

Anderen genieten van mijn mooie auto en ik zie ervan binnen uit niks van.
En het enige wat je doet is steeds maar weer balen vanwege die kras of vlek die er binnen een week opzit.

Ik investeer dan ook liever in zaken waar ik zelf aan d ebinnenkant van kan genieten. Mooie radio, lekkere stoelen, leuk interieur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets,

Mooi is persoonsgebonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die BvB

Los van persoonlijke voorkeur zie ik de wielen (en dat is meer dan alleen velgen....) van een auto vaak als schoenen bij zorgvuldig uitgezochte kleding. Doet er misschien niet altijd toe, maar bij een stijlvolle auto kunnen de gekozen wielen de boel net dat juiste accentje meegeven. Of juist niet; denk aan een paar crocs onder een goed maatpak....