Waarom is het niet verplicht om gordels te plaatsen achterin auto's waar deze niet in zitten?

In hele oude auto's zitten achterin geen gordels, je mag hier gewoon achter in zitten en krijgt geen bekeuring omdat er geen gordels zitten. Is het niet krom dat de veiligheid van mensen op spel te zetten in deze auto's terwijl het dragen van een gordel verplicht is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
6.7K

Het beste antwoord

Hallo RedrOselOveya,

Toen deze auto's gemaakt werden was de gordelplicht op de achterbank er nog niet,en hoef je je auto niet aan te passen.
Sterker nog, ik heb een oldtimer uit 1970 en daar zitten helemaal geen gordels in(ook voorin dus niet),als ik daarmee rij, kan ik nooit een bekeuring krijgen omdat ik geen gordel draag

Het is inderdaad wel krom,maar als er geen gordel is kan je geen bekeuring krijgen

Groeten Leonard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja plus!
De mijne heeft trouwens ook geen gordels nodig..

Andere antwoorden (8)

omdat dit niet altijd mogelijk is om ze erin te maken
en iets wat er niet is kun je niet gebruiken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat ze voldoen aan de eisen zoals ze in die tijd golden. En geen noemenswaardig gevaar voor de verkeersveiligheid opleveren.

Dat in combinatie met de ondoenlijkheid om gordels alsnog te laten plaatsen, zal er toe hebben geleid dat er is gekozen om dit niet achteraf dwingend op te leggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In 1975 was de gordel zo ingeburgerd dat hij voorin de auto verplicht werd gesteld voor iedere nieuw te ontwerpen auto. Een jaar later werd het verplicht om de autogordel te dragen. Personenauto's die tussen 1 januari 1971 en 1 januari 1990 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van autogordels voorin. Personenauto's van voor 1971 hoeven geen autogordels te hebben. Personenauto's die vanaf 1 januari 1990 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van autogordels voor alle zitplaatsen die naar voren zijn gericht. Het gebruikmaken van autogordels voor passagiers op de achterbank van personenauto's is verplicht sinds 1 april 1992.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak worden nieuwe regels ingevoerd voor nieuwe vaartuigen omdat het achteraf aanbrengen van voorzieningen zeer veel kost. En mensen op kosten jagen wordt meestal niet gewaardeerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na het invoeren van het verplicht dragen van gordels achter in de auto is het bouwjaar bepaald van auto's die hier nog niet aan voldeden. voor dat bouwjaar hoeven de auto's dus geen gordels achterin te hebben.
13 jaar geleden
In mijn Land Rover van 1981 zitten helemaal geen gordels. Voor grijze kentekens is de gordelplicht veel later ingevoerd dan voor grijze kentekens. Ondanks dat ze in mijn auto relatief eenvoudig in te bouwen zijn hoeft dit dus niet. Ik wacht nog altijd op de keer dat ik aangehouden wordt van meneer, u heeft geen gordel om :D

Toegevoegd na 2 minuten:
Zo zijn er wel meer APK eisen waar ik niet aan hoef te voldoen. Ruitensproeier bijvoorbeeld en mn roetmeting is ook minder streng.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke auto heeft een gelijkvormigheidsattest. Dit attest geeft aan dat de auto in overeenstemming is met het model dat ter goedkeuring voorgelegd is om ingevoerd te mogen worden. Als dit model geen gordels heeft en toch invoertoelating krijgt, heeft het een gelijkvormigheidsattest en lan men niks aanmerken op de constructie. Sommige ingrepen zijn dan zelfs verboden (bv. weghalen van zetels achteraan mag niet), maar zelf gordels installeren mag wel denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat er geen gordels in kunnen vanwege het gebrek aan bevestigingspunten.