Is 1A vragen voor een apparaat in de auto veel?

Ik vindt het vrij raar, ik heb een Nokia N97 mini. De gewone net-adapter is 1200mA, maar de car-adapter die is meegeleverd is maar 500mA. Nu was dus mijn mobiel bijna leeg, terwijl hij op de car-adapter zat.
Ik gebruikte de mobiel voor de navigatie en via bluetooth.

Waarom hebben ze die car-adapter 500mA gemaakt? Komt dat omdat 1A misschien erg veel is voor in de auto?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Ik ken niet de constructie van de netadapter en de car adapter.
Echter, vzv ik weet hebben de meeste telefoons een 3,7V accu.
De auto een 12 volt.
Bij het laden zal je een iets hogere spanning moeten leveren, dus zal de spanning op de netlader 5V, 1200mA zijn.
Als de electronica (in de telefoon) goed werkt kan je dan met 12V en 0,5A net zoveel laden als met 5V 12A .

Is nl. beide hetzelfde vermogen.

ps. Er bestaan schakelingen om vrij eenvoudig bij een hogere spanning op het laadcircuit de spanning lager te krijgen en daarmee de stroom hoger. Dit gebeurt met DC-DC convertors. Ik neem dus bij mijn antwoord aan dat die nokia aan de laadingang is voorzien van zo'n dc-dc convertor.

Toegevoegd na 1 minuut:
even als antwoord op je vraag: De sigarettenaansteker kan makkelijk veel meer leveren dan 1 ampere...