Kan ik doorrijden met een kapotte schokdemper?

De schokdemper linksvoor van mijn Citroën C4 Grande Picasso (bouwjaar 2007) is stuk. Op ongelijkmatige wegen rammelt en ratelt hij stevig en zelfs op gladde snelwegen wordt het steeds erger (vooral in zeer flauwe bochten naar rechts).
Ik heb een afspraak met mijn garage voor vervanging van de schokdempers, maar dat is pas op 7 januari omdat de garage deze week dicht is vanwege vakantie.
Mijn vraag is: kan ik “gewoon” doorrijden met dit euvel, ook op snelwegen en met langere ritten, of is het verstandiger het autogebruik zoveel mogelijk te beperken? Wat voor kwalijks zou er kunnen gebeuren?
Vriendelijk dank voor de moeite!
Jago.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Auto's
4.5K
Edraket
3 jaar geleden
"Gewoon" doorrijden dat kan niet.
Je kunt wel rondjes om de kerk rijden als je je rijgedrag aanpast .

Antwoorden (1)

Nee, dat kan niet. Versleten schokdempers zorgen voor slechte wegligging en dat veroorzaakt gevaren (gekopieerd uit 1e link):
•uw remweg wordt langer
•uw auto heeft een hoger risico op aquaplaning
•het risico op slippartijen in bochten is groter
•er kan extra slijtage ontstaan aan de banden van uw auto
•ook andere stuurdelen kunnen meer slijtage vertonen
•het rijcomfort voor de inzittenden neemt af wat ronduit vermoeiend kan zijn

Het is dan ook een afkeur punt voor de APK.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hartelijk dank Tinus; ik zal voorzichtig zijn!