Waarom krijgen mensen na een aanhouding met alcohol op gewoon weer de kans te mogen rijden.

Je leest het zo vaak, mensen met een te hoog promillage achter het stuur aangehouden, sommige leren het ook nooit en blijven het steeds weer doen. Waarom wordt het rijbewijs niet ingevorderd en vernietigd ???

Een aantal jaar geen rijbevoegdheid en daarna alles opnieuw gaan leren. Velen zullen hier tegen zijn, maar waarom moeten we eerst wachten tot ze een ongeval veroorzaken met slachtoffers of erger met dodelijke slachtoffers.

Voorbeeld foto uit Thailand:
Nep ongelukken als wapen tegen alcohol in het verkeer, staan her der opgesteld. Foto is een voorbeeld hoe het kan zijn of worden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.2K

Het beste antwoord

ik zelf ben ook van mening dat mensen met een slok op niet achter het stuur mogen!...men kan er ook niet vanuit gaan dat iemand wel enkele biertjes mag drinken alvorens
dit verbod word toegepast,...ieder mens reageert anders op alcohol ,wat bij de een een wazig gevoel veroorzaakt met alle gevolgen vandien, hoeft dit bij de ander dus niet te doen .
in nederland zijn de straffen in het algemeen veel te mild!..
het zou een heel goed idee zijn om direct het rijbewijs in te vorderen en niet pas na veelpleging,..direct invorderen en niet meer teruggeven!...inderdaad enkele jaren zonder rijbewijs en dan opnieuw alle kosten zelf laten betalen voor een nieuw rijbewijs!
helaas houd men nog wel rekening met mensen die beroepshalve in vrachtwagens op de weg zitten!...echt helaas vind ik!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het zou een stuk duidelijker zijn als je gewoon NIET mag rijden met drank op. Zodat je niet van dat gedoe krijgt van 'hm, teveel bier, ach, ik heb flink gegeten dus het zal wel meevallen'.

Andere antwoorden (7)

omdat sommige mensen wel leren van hun fouten en het nooit meer doen.
13 jaar geleden
Ja iedereen verdient een nieuwe kans. Maar het is levens gevaarlijk drank en verkeer.
Maar zo zijn er nog wel meer gevaarlijke mensen die gestraft worden en weer vrij in de maatschappij mogen lopen.
13 jaar geleden
Degenen die niet leren van hun fouten en steeds weer met teveel op gaan rijden, rijden misschien ook wel gewoon door als ze een rij-ontzegging hebben of als het rijbewijs ingevorderd is of vernietigd zou worden :-(

Te hard rijden is vermoedelijk net zo gevaarlijk (hoewel je dan vaak eenzijdige ongelukken krijgt, van die jonge jongens die op een provinciale weg keihard doortrekken 'want ze kennen de weg', maar ja, die boom langs de weg gaf niet mee...).

Van mij mogen ze harder optreden tegen dit soort overtredingen (drank en snelheidsoverschrijdingen), maar misschien heb ik makkelijk praten omdat ik en nauwelijks drink en geen auto rijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je leest het wellicht 'zo vaak', maar feit blijft dat de kans om met alcohol gepakt te worden veel te klein is (itt 7km/u te hard rijden op de snelweg) en men dus veel sneller denkt dat het zo'n vaart niet zal lopen en met de alcohol achter het stuur kruipt. Een tweede kans krijgen is goed, nodig en terrecht, maar als men dan toch vaker met alcohol op aangehouden wordt, zou men inderdaad het rijbewijs in moeten vorderen en aan de oorzaak van het alcoholisme moeten werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Poha;

Omdat de wet effectief en uitvoerbaar moet zijn. Er wordt (wat mij betreft terecht) vanuit gegaan dat de meeste mensen zich weten te beheersen. De echte diehards die meerdere malen met drank op achter het stuur vandaan zijn gehaald straf je niet met het innemen van hun rijbewijs, die rijden ook wel zonder (en dus zonder verzekering) en dan toch weer met drank op. Het invoeren van hele drastische maatregelen kost een berg geld, het handhaven ook en je pakt er maar een enkeling langdurig mee aan. Vergelijk het maar met een land als de VS; ondanks veel strengere wetten en zwaardere straffen is de criminaliteit er veel groter dan bij ons. Gerichte acties en signalering van erkende probleemgevallen (zoals momenteel bij Poolse automobilisten) werken dan misschien beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat een straf wel binnen proporties moet blijven.
JE gaat iemand die als jongere uit een supermarkt een keer steelt ook geen levenslang verbod op supermarkten geven.

straf is om mensen te leren van hun fouten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je binnen vijf jaar een tweede keer gepakt wordt, moet je een cursus volgen van het CBR en die moet je zelf betalen. Kost geloof ik 900 euro of zo. Verder kan de politie een melding (artikel 130) naar het CBR sturen en die sturen je vervolgens naar een psychiater die je beoordeelt op geschiktheid. Als je dat moet ondergaan, kun je het wel vergeten. Vrijwel niemand komt door zo'n keuring heen.
Kort gezegd krijgen mensen dus een tweede kans, maar als ze die alsnog verpesten, gaat het wel heel duur en moeilijk worden om je rijbewijs te behouden.