Waarom word een 3e rijstrook bij minder drukte afgesloten?

Ik reed vanmorgen van Apeldoorn ri Hengelo op de A1 en daar zijn 3 rijstroken, maar de 3e meest linkse rijstrook werd afgesloten dmv electronische borden er over.
Ik snap dat ze die gebruiken bij grote drukte om de doorstroom van al het verkeer te bevorderen, maar waarom zou je hem niet gewoon open laten, die strook is er toch, dus waarom niet gebruiken. Er is ook gewoon aan de rechterkant een vluchtstrook waar eventueel hulpverlenend verkeer over heen kan.

Weet jij het antwoord?

/2500

Hoe dit het milieu beinvloed snap ik niet maar dat is de reden: De extra rijstrook tussen Apeldoorn en Deventer mag 's morgens om half zeven open, maar volgens Rob Wit van de Verkeerscentrale Oost-Nederland maken weggebruikers er voor die tijd al met tientallen tegelijk gebruik van. Dat levert gevaarlijke situaties op, vindt ook de politie. ,,Het overige verkeer is er niet op bedacht. Dat leidt tot schrikreacties'', aldus een woordvoerder. ,,Bovendien: de strook mag niet eerder open vanwege milieuregels. Die worden dus ook geschonden.'' Een eerste controle afgelopen maandag en dinsdag resulteerde in zes boetes. De komende weken volgen meer controles.

Ze zeggen dat het met het milieu te maken heeft, maar ik heb gehoord dat ze de weg zoveel mogelijk willen besparen i.v.m. onderhoudt en slijtage. Ik rij daar ook heel vaak en word er soms helemaal kriegel van. Het slaat werkelijk nergens op dat je daar niet mag rijden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100