Wat maakt dat tikkende geluid van de richting aanwijzers van mijn auto?

Het is voor erg sprekend voor oudere auto's. Maar bij ook nieuwe auto's ben ik benieuwd waar dat geluid door gemaakt word. Is het iets digitaal of een soort zekering.

Hoe dan ook; een best uniek geluid.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
8.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet het antwoord, maar toch vindt ik het een goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
GV

Het beste antwoord

Onder je dashboard, meestal ergens bij je zekeringen zit een cylindertje of blokje. Dit heet een pinkerdoos of clignoteur. Hierin zit een klein plaatje dat bestaat uit twee soorten metaal met verschillende uitzettingscoëfficiënten.

Als dit bimetalen plaatje warm wordt dan gaat het buigen. En als het dan kouder wordt trekt het weer recht. Dit kan men beinvloeden door stroom via dit plaatje in circuit te laten lopen en te onderbreken. Dat schakelen is wat je hoort. (Zie filmpje.)

Tegenwoordig hebben we er een elektrische pinkerdoos die dezelfde aansluiting heeft en dus gewoon in oude auto's kan worden geplaatst. Het is zelfs zo dat een auto met LED verlichting alleen nog maar overweg kan met de elektrische pinkerdoos.

Overigens is het geen relais, aangezien er geen elektromagneet inzit maar op basis van warmte werkt. Natuurlijk heeft de auto wel relais op andere plekken. Het startcircuit bijvoorbeeld. De stroom door de startmotor is te groot om enkel met het startslot te schakelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat is de relais van de knipperlichten die dat tikkende geluid maakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Nee dat is het niet. Bij moderne auto's is de richtingaanwijzer electronisch en dat tikt niet meer. Om te voorkomen dat men de aanwijzer vergeet uit te zetten komt dat tikken tegenwoordig uit een klein speakertje.
Als je de hendel van de richtingaanwijzer gebruikt, wijzigt die de relais op de printplaat van de knipperlichten.

Deze genereert dan het tikkend geluid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een clignoteur.
Vroeger was dit een aanwijzer die guiten het voertuig 'uit' ging wijzen. Later werd dit een lampje, hoorbaar door het relais dat er tussen zat.
Tegenwoordig is het een digitaal signaal dat het relais nadoet, zodat je hoort dat het aan staat.
De meeste clignoteurs gaan vanzelf uit na het maken van een bocht. Maar niet bij motorfietsen of brommer, en ook niet bij mijn autootje (oldtimer) daar moet ik em nog handmatig terug zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger was het inderdaad een relais.

Bij nieuwe auto's wordt gebruikgemaakt van een klein 'speakertje'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zou leuk zijn moest er uit de speaker een mooie vrouwelijke stem komen : " left, left, ...." ipv "beep beep" ?
paulus811
13 jaar geleden
nou, als een vrouwelijke stem 'left, left' roept, ga ik rechtsaf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@paulus811 Plusje! ;)
Ergens in het dashboard zit een relais, dat de knipperlichten aan- en uitschakelt.