Wat als je een hard geluid hoort tijdens rijden?

Ik heb sinds vorige last van een hard geluid als ik met mijn Renault Megane Break station 1.4 aan het rijden ben. Het komt meer van voren en het is een redelijk laag geluid.
Mijn gok ik is dat de uitlaat ergens lek is maar hoor je dan het geluid constant? Ook als je aan het schakelen bent?

Kan iemand dit bevestigen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ha, die Tachyon; Een 'hard geluid' is een wel erg vage omschrijving. Een lek in je uitlaat moet klinken als een hard geblaas of gebrul en gaat met het gasgeven mee omhoog en omlaag in toon en volume. Als het meer klinkt alsof er iets aanloopt zou het bijvoorbeeld een wiellager kunnen zijn. Daarvan moet het geluid met de snelheid 'meegaan', dus ook als je schakelt blijf je het horen. Laat anders iemand er eens naar luisteren. Dat hoeft heus geen monteur te zijn, maar een kennis met meer ervaring met en verstand van auto's. Rij er echter niet te lang mee door als je niet zeker weet of het kwaad kan.

Ik denk dat het een resonantie in je uitlaat is . De dempingsplaten in je uitlaat kunnen 'loszitten' en bij een bepaald toerental van je motor gaan meetrillen (resoneren). Een wiellager zoals een vorige beantwoorder schreef kun je uitsluiten door aan de naaf van je wiel te voelen. Deze is bij een defect lager heet.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100