Wat is het verschil tussen euro 95 en euro 98?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het octaangetal. Octaangetal wordt in RON ‘research octane number' uitgedrukt. Daarbij wordt de klopvastheid van de brandstof in de CFR-controlemotor vastgesteld zonder voorverwarming bij 600 toeren per minuut. Bij een te laag RON treden er acceleratiepingelingen op die meestal hoorbaar zijn (pingelen). Normaal loodvrij -- 91 RON Euro loodvrij -- 95 RON Super (plus) -- 98 RON LPG -- 104-108 Alcohol -- 111 RON

3 Euro! Toegevoegd op 04-05-2009 09:58:14 Euro 98 heeft een hoger octaan gehalte. Octaangehalte 98 of meer zie je vaker in bergachtige gebieden, omdat de auto met benzine met een hoger octaangehalte beter trekt. Maar voor Nederland moet het mijns inziens weinig verschil maken of je 98 of 95 tankt.

Een hoger octaangehalte zoals bij Euro 98 voorkomt pingelen van de motor. Pingelen is een onregelmatige verbranding waarbij twee vlamfronten ontstaan door detonatie. In het algemeen ontstaat pingelen vooral bij motoren met een hoge compressieverhouding (sportieve motoren). Het heeft geen zin om 98 in een motor te stoppen die geschikt is voor 95. Het gaat om de 'hardware' en niet om de belasting.

Het schijnt ook dat je met euro 98 meer kilometers kunt rijden per liter bezine. Maar dit is meestal niet in verhouding met de extra kosten, waardoor je dus beter de goedkoopste bezine kunt tanken

Zoals hiervoor al vermeldt zit het verschil in het octangetal. hoe hoger het octaangetal, hoe hoger de verbrandingswaarde van die brandstof. Dus, hoe meer vermogen. Je zal in de praktijk goed op moeten letten of je er iets van merkt. mijn ervaring is dat je je tank eerst vrijwel helemaal leeg moet rijden en dan octaan 100 tanken voordat je merkbaar een klein verschil merkt. Alle moderne auto's kunnen lopen op brandstof vanaf octaangetaal 88. de meeste auto's hebben ook een pingelsensor om voortijdige verbranding te detecteren en de ontsteking iets uit te stellen om dit pingelen te voorkomen.

Ha, die Gideon; Zoals hiervoor al genoemd geven de getallen 95 en 98 het octaangetal (en dus niet gehalte; octaan is geen stof) van de benzine aan. In principe schiet je er niets mee op om 98 octaan te tanken als 95 volstaat. De motor gaat er vrijwel nooit beter van presteren. Een uitzondering is te maken bij oudere motoren die veel korte afstanden hebben gedraaid. Hierdoor kunnen zich koolresten in de verbrandingsruimte afzetten waardoor de compressie effectief omhoog gaat, de motor kan gaan pingelen en de octaanbehoefte omhoog gaat. Overstappen van 95 naar 98 octaan kan dan een oplossing bieden, samen met een zogenaamde 'Italian tune-up': zorg dat de motor eerst rustig wordt opgewarmd en maak daarna een flinke lange rit (denk daarbij aan tenminste 200km) en trek daarbij geregeld stevig door in de versnellingen. In veel gevallen zullen koolafzettingen dan duidelijk verminderen en zal de motor fijner draaien.

95 geen lood 98 wel

Sommige motoren zijn afgesteld op 98, meestal de duurdere auto's met hogere vermogens, hogere toerentallen. Dan bereik je dus wel degelijk een veel beter loopgedrag van de motor, betere prestaties en dat de auto zuiniger is. Top Gear of 5th Gear hebben dit getest. Bij een Subaru rallyauto kwam er bij gebruik van de Shell 98 bezine 40pk bij. Maar bij een gewone gezinsbak helemaal niets. waarschijnlijk wel ergens te vinden op youtube.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100