verlichting trekhaak

Waar kan je het beste je trekhaak van je auto laten nakijken? Bij mijn auto doen de lichten van de aanhang & twinny load het niet meer! of hoe kan je het zelf checken of het niet aan de verloopstekker ligt? ik heb namelijk een jaeger trekhaak ondermijn auto zitten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
5.4K

Antwoorden (3)

Als jij enige kennis van zaken hebt, kun je de volgende tests uitvoren. Heb je deze kennis niet begin er niet aan en ga naar een garage of jouw trekhaakleverancier.

Haal de verloopstekker uit jouw stekkerdoos van je auto want we gaan aan de trekhaak meten. (De doos met de gaatjes dus)
Via google kun je uitzoeken welke contacten in jouw stekkerdoos verbinding moeten maken met de verlichting van jouw aanhanger danwel fietsenrek. Deze link zoek ik nog op. Handig is om te beginnen met een universeelmeter.

* Controleer met de (Ohm)meter de weerstand tussen het massacontact van de stekkerdoos en het chassis. Een veelvoorkomende oorzaak is dat er een storing (oxidatie) is tussen de massa van de auto en de verbinding naar de stekkerdoos.
* Controleer of er spanning is met de (Volt)meter geplaatst tussen massa en het corresponderende contact in de contactdoos.
* Dit doe je of herhaal je voor verlichting, remverlichting, knipperverlichting.
* als hier ergens geen spanning is zal je de desbetreffende bedrading moeten controleren.

Mocht dit allemaal kloppen dan zit het probleem in of achter de verloopstekker. Alss achter je verloopstekker niets gebeurd is het aannemenlijk dat je hier ook weer een massastoring hebt. (oxidatie)
Als er enige verlichting wel naar behoren werkt, dan mag je aannemen dat je massa goed is en zul je het in de verdere bedrading naar die verlichting toe moeten zoeken.

Ik hoop je hiermee stapsgewijs te hebben geholpen.
Succes

Toegevoegd na 50 minuten:
In mijn antwoord...De doos met de gaatjes dus... kan bij nader inzien zowel pen of gatverbinding zijn. Maar het idee achter de meettechniek veranderd hier niet door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dikke plus, lekker zelf nakijken!
Als je het zelf niet kan, dan kan je het altijd eens vragen aan de caravanshop in de buurt. Vaak doen ze dat zo even voor je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga eens kijken bij Halfords daar kan je een nieuwe contactdoos kopen voor je auto. Waarschijnlijk is de doos die nu gemonteerd is defect / roestig geworden waardoor de bedrading geen goed contact meer heeft. Deze doos zit met drie boutjes vast. Als Uw een nieuwe contact doos heeft gekocht zit er een eenvoudig aansluitschema / gehele dradenboom en aansluitklemmen bij. Het is geen moeilijke klus, alles bij elkaar ongeveer 30 a 60 minuten.

Weet niet welke contactdoos u op de auto heeft zitten, maar er zijn twee soorten.
7 polige is het oude systeem vervangen ongeveer 30 minuten.
13 polige heeft aandacht nodig bij de stekker erin stoppen.
De stekker kan er namelijk op twee manieren in, en daar kan ook de fout in zitten. Laatst was ik ook iemand aan het helpen waar de wegenwacht ook voor was gekomen.
deze 13 polige stekker steek je er in en dan moet je hem een kwartslag draaien dan zit hij vast.
Maar het funeste is dat hij er ook op zijn kop in past en een kwart slag kan draaien. Kijk hier dus even naar voor u onnodige kosten gaat maken.

Als u bij mij in Haarlem zou wonen zou ik zeggen rij even lang, dan doe ik de test kast ( 7 polig ) er even in en kan ik zien waar de storing zit. Maken en verhelpen hiervan is zo gebeurd.

Ik wens u Succes !!

Toegevoegd na 2 minuten:
Kijk eens op de koppeling, controleer ook even of de massa draad nog vast zit als er helemaal niets brand !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dat die doos defect is dat weet je toch niet?
Meten is weten en gissen is missen. Ben je ff een uurtje aan het prutsen om een nieuwe doos op je trekhaak te monteren en dan blijkt het ook niet te werken. Da's pas balen!!!