Waarom hebben sommige Franse auto's achter een gele kentekenplaat, maar de meesten een witte?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
12.3K

Het beste antwoord

Vroeger had men in Frankrijk, net als in Groot-Brittannie, twee kleuren nummerborden: Voor wit/zwart en achter geel/zwart.

Naar aanleiding van een besluit van het Franse ministerie van Verkeer en Rijkswaterstaat om de Franse kentekens Europees conform te maken heeft men een 2 stappen plan uitgewerkt.

Een eerste stap is reeds genomen om de kentekenplaten in Frankrijk vanaf 1 mei 2008 eenzelfde uniforme kleur te geven zowel aan de voorzijde als achterzijde van de plaat. Hoewel er eerst sprake was om zoals in Nederland de platen te voorzien van gele kleur is er uiteindelijk toch gekozen voor een witte achtergrond met zwarte letters.

Dit betekent dus dat binnen het jaar alle gele Franse kentekenplaten definitief zullen verdwijnen. Met dit besluit is het Verenigd Koninkrijk nog het enige land in Europa dat met twee verschillende kleuren van kentekenplaten zal werken(wit vooraan, geel achteraan). Of dit zo zal blijven is ook maar de vraag aangezien een Europees besluit de lidstaten nog langer verbied om 2 verschillende kleuren voor kentekenplaten voor-en achter te gebruiken....

http://www.autoforum.be/showthread.php?t=31952
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De tweede stap is om de departementsnummers weg te laten uit het nummer