waarom zo'n doorzichtige plakker op je achterruit die het beeld vervormd?

Op busjes, Caddy's en soms ook personen auto's zie je wel eens van die vierkante doorzichtige plakkers op de achterruit, wanneer je erdoor heen kijkt wordt het beeld vervormd van wat er in de achterbak zit.
Hoe heten deze dingen en wat is het doel ervan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.9K

Antwoorden (4)

hoe ze heten weet ik niet. wat ze doen: omdat bij een caddy of busje de ruimte van de achteruitkijkspiegel naar de achterruit zo groot is, is het slecht te zien wat erachter rijdt/gebeurdt. dat vlakje versterkt/vergroot, waardoor de bestuurder beter ziet wat er achter hem rijdt/gebeurdt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij worden ze (in de volksmond) vissenoog genoemd. Het vertekend het beeld inderdaad op een dusdanige wijze dat je meer 'rond' kan zien, zoals bij een bolle spiegel. Hierdoor kan je beter zien wat zich direct achter ( en lager dan de ruit) bevindt. Je maakt dus een stuk dode hoek achter de auto zichtbaar. Dit helpt bij inparkeren en manoeuvreren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met die plakker zie je wat direkt achter je gebeurt of staat. Busjes en Caddy's hebben een veel grotere dooie hoek achter zich. Met plakker kun je veel makkelijker en dichter parkeren, dan dat je dat met je buitenspiegels kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze vierkante plakker is veelal op een achterraam bevestigd van een auto met een trekhaak of bij mensen die achteruit nauwe straten of steegjes of een garage in moeten rijden. Het voordeel van de plakker is dat je ruim kan kijken via je achteruitkijkspiegel of over je schouder waar je heen rijdt, heeft ook het voordeel om eenvoudig en alleen een zware of grote aanhanger te koppelen aan de auto. Tot ongeveer een paar cm kan je dankzij deze plakker eenvoudig de trekhaak manoeuvreren naar de kogel van de aanhanger!

Mvg !!