Met of zonder caravan dezelfde snelheid?

Stel je rijdt met een caravan achter je auto 80km/u
en je zou ineens de caravan loskoppelen tijdens het rijden en je geeft niet meer of minder gas rijdt je dan nog 80 of ga je harder rijden volgens je kilometerteller?

Toegevoegd na 1 minuut:
omdat hij dan het gewicht van de caravan kwijt is

Toegevoegd na 5 minuten:
en als je caravan 1250 kg weegt hoeveel kilometer per uur zou je dan sneller gaan als de caravan is losgekoppeld?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

De hoeveelheid gas die je gaf voor het loskoppelen is gebaseerd op het gewicht van je auto plus caravan, wordt de caravan opeens losgekoppeld zal je dus door het verlies van dat gewicht harder gaan rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dan ga je echt wel harder, want de weerstand van de caravan neemt af door het gewicht en de aerodynamica neemt toe.

Het is niet voor niet dat je meer verbruikt met een caravan achter je auto, zonder dat ding hoeft je auto minder hard te werken.
paulus811
13 jaar geleden
Als je de caravan loskoppelt en je houdt het gaspedaal evenveel ingedrukt, ga je sneller rijden.

De caravan geeft een hoop extra weerstand. Toen de caravan nog achter de auto hing, gaf je precies genoeg gas om de snelheid constant te houden - dus precies genoeg motorkracht om de weerstand van caravan plus de weerstand van de auto te overwinnen.

Nu de caravan los is, heb je minder weerstand: alleen de weerstand van de auto is nog over. Je geeft nog steeds dezelfde hoeveelheid gas, dus de motor levert nog evenveel kracht.

De kracht van de motor is nu groter dan de resterende weerstand. Daardoor zul je dus sneller gaan rijden.
Cryofiel
13 jaar geleden
Je geeft gas om de wrijving (rolwrijving, luchtwrijving) van de auto en de caravan op te heffen (te compenseren dus), om zo een constante snelheid te kunnen blijven rijden.
Als de caravan wordt losgekoppeld, dan wordt zowel de rolwrijving als de luchtwrijving een stuk minder. Als je dan dezelfde hoeveelheid gas blijft geven, wordt niet alleen de wrijving gecompenseerd, maar zal de auto ook gaan acceleren.
De voorwaartse kracht is op dat moment groter dan de wrijving, waardoor de auto zal versnellen.