Is het gevaarlijk om te rijden met een autoband die in de binnenlijn wat verbrand is ?

Een auto aangeschaft voor vrij weinig geld. Blijkt dat de band R.A. (Rechts Achter) zachtjes leegloopt. Ik dacht dat ze daar een propje zouden inschieten of hem konden repareren, maar de band blijkt na van de velg er af gehaald te zijn gehaald verbrand te zijn van binnen...

De dealer zei me dat hij hem niet ging maken vanwege risico.

Ik snap niet goed wat het gevaar nu is.

10 jaar geleden
in: Auto's
2.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik zou het niet proberen
Shiny220
10 jaar geleden
Ik had deze goedkope auto met velgen en banden zo gekocht en het viel me op dat de banden erg hard opgepompt waren toen ik deze controleerde bij de pomp. Eentje was daarentegen 1.8 (andere waren boven de 2.7). Ik dacht een spijkertje of gaatje maar de band bleek dus "verbrand" maar heb dit nog nooit meegemaakt. Weet ook niet wat het precies inhoud... Hij rijdt wel gewoon goed dus ik merk niet veel...
Bordensteker
10 jaar geleden
Soms moet je iets van de vakman willen aannemen. Hij is de vakman en u bent de klant onder andere vanwege het verschil in kennis van zaken op dit gebied.
Ik verwacht niet dat hij u met deze uitleg probeert een andere band aan te smeren, en zo u onnodig een poot uit te draaien. Maar ik hoop dat er iemand reageert die er meer van weet ...
(U zou het nog eens bij een andere bandenman kunnen vragen.) Misschien bedoelt hij dat de band op onderspanning gebruikt is geweest en daarbij *véél* te heet geworden is, waardoor het rubber zo slecht geworden is dat het nu niet meer luchtdicht is. Dan is de structurele sterkte van de band ook aangetast denk ik. En wie bent u dan om er gewoon mee door te willen rijden. Ook al is het risico u nog niet duidelijk, het is u wél meegedeeld!

Het beste antwoord

Als de dealer zegt dat hij de band niet maakt vanwege het risico dan zou ik dit maar aannemen want als hij de band zou maken voor zover dit al kan en het is niet goed en je rijdt met 100 over de snelweg dan is het leed niet te overzien als je een klapband krijgt.
Om de kosten enigszins te sparen zou je een goede tweedehands band erom kunnen laten zetten,er zijn genoeg bandencentra's die dit hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
De dealer wil de verantwoording niet op zich nemen al er iets zou gebeuren en dit kan ik mij goed voorstellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Shiny220
10 jaar geleden
Dank je wel :)