Mag ik bijvoorbeeld zomaar een automerk lanceren op de markt met als merknaam Google?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Een goede reactie van Pipke. Echter een kleine aanvulling daarop.

Als je een bestaande merknaam gebruikt voor iets heel anders zal er zowel voor ieder duidelijk moeten zijn dat het een ander bedrijf is (denk aan ajax schoonmaak middelen, ajax brandblussers en een bekende voetbal vereniging) als dat er een gegronde reden moet zijn die naam te willen gebruiken.

Een goede reden is de eigen naam. Als je Philips heet bv mag je een restaurant beginnen met de naam Philips, maar GEEN electronica fabriek.

Het voorbeeld dat ik hiervoor geef, Ajax, is eigenlijk, net als Hercules (Herakles) een naam uit oude griekse verhalen en kan alleen al daardoor lastig als unieke naam voor alle producten geclaimd worden door een bedrijf. Met google ligt dat mogelijk anders...ik ken tenminste geen andere herkomst dan de bekende zoek machine. Kans dat je ongestraft specifiek die naam mag gebruiken is derhalve nogal klein.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Natuurlijk niet. Google is een merknaam, en is dus eigendom van het bedrijf "Google". (of een overkoepelend bedrijf.) het maakt hierbij niet uit of je nou een automerk of een pindakaasmerk opricht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, merknamen zijn beschermd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het enkele feit dat het een bestaand merk is is op zichzelf onvoldoende om van een inbreuk te spreken. Het hangt er vanaf of er sprake zal zijn van verwarringsgevaar bij het publiek. Een auto is iets anders dan een zoekmachine. maar met gebruik van een dergelijk bekende naam zal sneller van verwarring e.d. sprake van zijn dan wanneer het gaat om een minder sterk merk voor een totaal ander product. Je mag ook niet niet zomaar aanhaken bij de bekendheid van een bepaald merk om daar zelf economisch gewin bij te hebben. Er is geen zwart wit antwoord mogelijk en alle omstandigheden zullen een rol spelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat mag niet.
Maar iets van Coogle wel. Als er maar wat letters veranderd zijn.