Mag je s'nachts met een zonnebril op autorijden?

ik kom net thuis komt de buurvrouw met zonnebril op uit de auto. ik de tuin in en zonnebril op. je ziet echt geen moer.
mag je met je zonnebril op s'nachts (in het donker) auto rijden. met bron aub.

Toegevoegd na 22 minuten:
het was haar eiegen zwarte zonnebril die ze overdag ook op heeft. ze zei tegen mij dat de lampen dan niet zo vel waren. maar dat het wel langer duurde voor je die eene fietser had gezien.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
5K

Het beste antwoord

Nee, geen zonnebril. Alle handelingen verricht tijdens het besturen die het zicht of de concentratie belemmert zijn strafbaar in de wegenverkeerswet. Dus ook het dragen van een zonnebril na zonsondergang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit klopt.

Andere antwoorden (4)

Het kan best een 'Safe Life' bril zijn geweest.
Daar zit geel glas in.

"Als aanvulling op een laboratoriumtest lieten ze 5 proefpersonen rondrijden met een gele bril. Vier van de vijf waren enthousiast. Het grote voordeel is dat de scherpe kantjes van rijden in het donker verdwijnen. Het straatbeeld wordt rustiger. Heel prettig op een drukke snelweg."

Toegevoegd na 2 uur:
Ik denk dus dat dit 'grijs gebied' is kwa wetgeving.
Als een bril met gele glazen wel mag, maar een bril met bruine glazen niet, dan is zo een wet in de praktijk niet te handhaven.
Als je zo gek bent om een bril op te zetten die het zicht belemmert, kun je net zo goed een blinddoek omdoen.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zie toevoeging
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik doe ook altijd zo een gele bril op als ik in het donker rij. Zogenaamde nightvision van pearl. Ik heb heel veel last van de koplampen en fel licht van de autos. Door de bril kan ik rustiger rijden. Je ziet ook meer contrast, bijvoorbeeld de wegbelijning is veel beter te zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar de vraag is of je dan met een ZONNEBRIL op mag rijden en niet met de zogenoemde "gele" bril.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de gele is ook verboden volgens mijn man ik ben benieuwd.
Ja hoor, Ik ben van mening dat het wel mag. Indien je op een donkere weg rijd en het licht van tegenliggers werkt verblindend dan werkt een zonnebril juist zichtverbeterend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een auto lijkt me dit onnodig..
Maar als ik 's avonds op de brommer rij heb ik som wel een zonnebril op als ik die bij me heb, omdat ik anders nog minder zie vanwege alle muggen en vliegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
neen het is niet verboden er zijn zelfs mensen die een zonnebril altijd dragen men oom draag speciale zonnebril constant als gewone bril omdat anders door de prikkelingen vna het licht hij constant gaat knipperen met zen ogen en het is wel niet aangeraden als het neit nodig is een zonnebril te dragen als het donkerder begint te worden maar er is nergens een verbod voor