zonet verkochte auto blijkt olie te lekken, wat kan ik -als verkoper- doen?

Gisteren heb ik de wagen van mijn vader verkocht (hij mag niet meer rijden wegens gezondheidsredenen). Heb de auto laten nakijken begin juni, onderhoud laten doen, hij was zonder problemen door keuring.

Een uur nadat de koper is vertrokken met de wagen krijg ik telefoon: hij heeft er een dik half uur mee gereden en nu blijkt dat de auto olie lekt! Dit was ons echter nooit opgevallen (misschien mede omwille van het feit dat wagen al sinds april niet meer heeft gereden?). De koper zegt dat hij naar de garage gaat gaan om dit probleem te laten nakijken. Waar kan ik me aan verwachten? Ik ben toch te goeder trouw? waarom zou ik een auto verkopen waar een mankement aan is? Ik wil immers geen problemen.

Concrete vraag: hoe kan ik dit probleem aanpakken als de koper me opbelt en vraagt om een oplossing?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
4.8K

Antwoorden (14)

Bied aan om de auto op jouw kosten te laten repareren bij een garagebedrijf van jouw keuze (iemand waar je goede ervaringen mee hebt). Dan hoef je niet bang te zijn dat er overbodige reparaties aan de auto worden gedaan, of dat de koper iets verzint, en heb je daarna een schoon geweten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom moet hij de kosten betalen volgens jou
die nieuwe eigenaar kan ook iets fout hebben gedaan onder de kap en wil er de vorige eigenaar voor op laten draaien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zal dat vertrouwde garagebedrijf dan meteen zien, schat ik zo in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn idee. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima antwoord +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoiets staat ook gewoon netjes
en geeft geen rotgevoel, nu en later. +1
nee de wagen heb je verkocht en vanaf dat moment is de nieuwe eigenaar verantwoordelijk voor kosten die er aan komen
als je particulier een auto koopt loop je dat risico
dan is het hard om te zeggen maar garantie tot aan de deur
nu wil de koper naar de garage gaan en wie houd hem tegen .. maar hij kan de kosten niet op jullie verhalen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt in Juni j.l. onderhoud aan die wagen laten plegen, nog geen maand geleden! Me dunkt een goede reden om die garage dit te laten onderzoeken... Geef in ieder geval niet de aspirant-koper hierin de regie......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mij dunkt, dat het in principe jouw verantwoording niet meer is, maar als je het moreel en fatoenlijk op wilt lossen, zou ik de koper vragen de wagen bij een door jou uitgezochte garage (ik zou kiezen voor de laatste waar je met de wagen bent geweest) en hem dan na laten kijken en eventueel laten repareren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het komt aan op de vraag wat is afgesproken tussen jouw en de koper. Over het algemeen mag je er als koper vanuit gaan dat een auto geen olie lekt, tenzij je hiervan mededeling hebt gedaan aan de koper. In jouw geval is daarom de kans groot dat de auto niet voldoet aan de verwachtingen die koper redelijkerwijs van de auto mocht hebben met als gevolg dat de auto niet beantwoord aan de overeenkomst. Volgens art. 7:21 BW kan de koper dan herstel eisen, dus de eisen dat je een garage de auto laat repareren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Persoonlijk ben ik van mening dat als de auto olie lekt en sinds het laatste onderhoud op één of meerdere plekken heeft gestaan dat er dan olie op het wegdek zou moeten liggen waar de auto gestaan heeft.

Dus: controle wegdek op oliesporen

Bij olieverbruik ligt het anders en zou de auto een blauwe rookpluim achter zich moeten laten. Dit laatste lijkt mij niet aannemenlijk omdat dit bij controle zeker opgevallen zou zijn.

Ik persoonlijk zou voorstellen om zelf te bepalen of de auto olie lekt door de auto met warmgedraaide motor op een schone plek te parkeren om vervolgens na een tijdje te controleren of er wel daadwerkelijk olie onder de auto ligt.

Mocht dit het geval zijn, dan zou je zoals mijn voorganger reeds vermeldde naar een onafhankelijke garage kunnen gaan danwel de garage die de controle heeft uitgevoerd. Het spreekwoord zegt: "Al te goed is buurmans gek." en ben van mening dat de koper van de prijs wil afdingen. Mocht dit niet het geval zijn omdat de auto daadwerkelijk olie lekt en jij de koper niet met een 'kat in de zak' wil opschepen dan zou je kunnen voorstellen om de koop ongedaan te maken. Dit omdat je ter goeder trouw wil zijn.

Als laatste wil ik toevoegen dat olielekkage doorgaans niet ernstig is. Met vervanging van een keerring of pakking is het probleem doorgaans opgelost. Bij olieverbruik ligt het anders. Hier komt de olie in de verbrandingsruimte van je motor en reparatie/ revisie zal in de papieren lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Gast21681;

Jij hebt als verkoper de plicht alle informatie te geven die van belang is voor de verkoop. De koper op zijn beurt moet de koopwaar zo goed mogelijk onderzoeken en jou de nodige vragen stellen. Als er dan vervolgens geen reden is om aan te nemen dat je de auto hebt verkocht met gebreken die jou bekend zijn is de lekkage in principe voor rekening van de koper. Garantie heb je immers niet gegeven. Ik zou de koper daarop wijzen, vaak genoeg zijn mensen vrij brutaal naar een te goeder trouw verkoper in de verwachting zo'n reparatie vergoed te krijgen. Als hij blijft aandringen kun je voorstellen onder jouw voorwaarden de boel te laten bekijken bij de garage die de auto het laatst heeft onderhouden en dande kosten samen te delen, maar verder zou ik zeker niet gaan. Dat is nu eenmaal het risico bij particuliere handel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overleg even met de garage waar je de auto APK hebt laten keuren, die kunnen je misschien adviseren.
De garantie is tot de deur. Je bent niets verplicht in dit geval. Misschien een coulance-korting op de aankoopprijs omdat je het sneu vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan ook een trucje zijn van de koper door een beetje olie langs het motorblok te gieten met de bedoeling om nog een beetje geld van jou los te peuteren .
En dan later te zeggen doe mij maar bv 200 euro dan repareer ik het zelf .
Ik zou zeggen pas heel goed op om die mooie praatjes van de koper .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Helaas zijn er mensen die dit zo doen..
Niet goed voor ons vertrouwen toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En vooral mensen met goeie bedoelingen worden hiervan de dupe .
Als je geen afspraken over garantie o.i.d. hebt gemaakt ben je nergens tot verplicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koper heeft onderzoeksplicht. Weet waar de auto vandaan komt en dat hij bij je vader in gebruik was.
Wist dat de auto en tijdje niet gereden had etc etc.

Garantie is niet bij particuleiren onderling van toepassing, What you see is what you get.

Tenzij je het bewust verborgen hebt.
ALs hij zo snel gaat lekken had hij dat tijdens een proefrit ook kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vervelend , misschien is het maar een kleinigheidje . Bijv. een oliefilter welke niet goed vast gedraaid is , koper ring aftapplug niet goed , mogelijk heeft je vader altijd rustig gereden , en heeft de koper een te zware rechtervoet !? , garage kan ook te veel olie in het motorblok gedaan hebben ( als het in een erkende garage onderhoud gepleegd is op rekening heb je garantie op werkzaamheden ) , het kan ook een lekkende oliedruk schakelaar zijn . Als particuliere verkoper heb je geen garantie gegeven , maar netjes is wel om binnen het redelijke tegemoet te komen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is erg jammer, dat het zo moet lopen.
Als jij hem na heb laten kijken en er was niks aan de hand. Dan was het probleem toch wel voor gekomen. Of het nu bij jouzelf of bij de koper was.
Als jij netjes wil handelen zouden jullie de kosten kunnen delen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou toch eens langsgaan bij de garagehouder die de auto zijn laatste APK-keuring en onderhoudsbeurt heeft gegeven. Maar als blijkt dat er b.v. een olieslang op knappen stond en dit is niet gezien, zal hij toch niet tot een gratis reparatie verplicht kunnen worden.