mogen agenten je uit je auto trekken en je auto dan gebruiken voor een achtervolging?

Dit zie je in een hoop films gebeuren. Maar dan voornamelijk in amerika.
Mogen agenten dit zomaaar doen?
Gr

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En natuurlijk bij gta
Drepolli
12 jaar geleden
Altijd auto op slot doen als je rijdt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ja er uitrekken .wel vorderen heet dat .wilt u nu uit stappen wij hebben uw voertuig nodig voor ?? Een leuk ritje langs het strand :)
escape
12 jaar geleden
Het is strafbaar om er niet aan mee te werken.

Antwoorden (3)

Sowieso nooit 'zomaar' natuurlijk, alles wat zij doen is aan strenge regels gebonden.
Maar als het collectief belang groter is dan jouw individuele belang, èn er is geen alternatief, dan zou het mogen. Schade krijg je natuurlijk vergoed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen.

Zonder een bevel tot betreding mag in Nederland geen enkele agent zonder meer plaatsnemen in een motorvoertuig van derde.

Sterker nog, een agent mag zelfs zijn eigen voertuig niet gebruiken voor activiteiten onder diensttijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat mag. Artikel 446 uit het wetboek van strafrecht maakt dit mogelijk.
Kijk maar naar dit filmpje:

http://www.manbijthond.nl/fragmenten/mag-politie-uw-auto-vorderen-achtervolging
escape
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt blijkbaar het fragment niet goed bekeken, beluisterd. Daarin wordt duidelijk gesteld dat de agent mag vragen en dat ze dan samen (eigenaar / bestuurder en politieagent) op weg mogen gaan om de pleger van het misdrijf te achtervolgen.
escape
12 jaar geleden
Jij hebt blijkbaar dat wetsartikel niet goed bekeken/gelezen. Google is your friend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel. Ze mogen het voertuig vorderen maar niet in beslag nemen.